عينيت در وبلاگ‌ها
بياييد يک تقسيم‌بندي‌ي دو دسته‌اي از وبلاگ‌ها داشته باشيم:
1-وبلاگ‌هايي Ú©Ù‡ Ùهم Ùˆ ارتباط با نوشته‌هاي‌شان نياز به در-متن {وبلاگ، شخص}- قرارگيري ندارند.
2-وبلاگ‌هايي Ú©Ù‡ Ùهم Ùˆ … نياز به … دارند.
ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ø¨ÙŠØ´â€ŒØªØ±ÙŠ مي‌دهم: Ùرض کنيد وبلاگي وجود دارد Ú©Ù‡ نويسنده‌اش درباره‌ي خاطرات روزانه‌ي خود مي‌نويسند. اگر خاطرات او اندکي هيجان‌انگيز باشد، ممکن است من خواننده مشتاق خواندن‌اش بشوم. اما Ú†Ù‡ وقتي چنان خاطراتي هيجان‌انگيزست؟ به عبارت ديگر،‌ چرا بايد خاطرات Ùردي براي من جالب باشد؟ ÙŠÚ© Øالت اين است Ú©Ù‡ خاطرات او يا به جهان بيروني‌ي آن‌قدر آشکاري اشاره کند Ú©Ù‡ من نيز بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم. مثلا اگر کسي به بم رÙته باشد Ùˆ از زلزله‌ي بم بنويسد، مسلم است Ú©Ù‡ من خواننده آن را با ولع مي‌خوانم – مخصوصا اگر قبل‌اش پنجاه گزارش مشابه نخوانده باشم. Øالت ديگر اين است Ú©Ù‡ خاطرات او به آن بخش جهان دروني‌ي او اشاره کند Ú©Ù‡ بدون نياز به داشتن انديشه‌ي مشترک، من نيز مي‌توانم آن را درک کنم Ùˆ در ضمن، آن بخش نيز هيجان‌انگيز باشد. Ùرضا او مي‌تواند خاطرات اروتيک بنويسد (مشابه اين همه وبلاگ سکسي‌ي Ùارسي. در ضمن کاري ندارم چنين کاري اخلاقي‌ست يا خير). اما اگر او درباره‌ي اين‌ها خاطره ننويسد، بلکه خاطرات متعادل Ùˆ نه چندان عجيب Ùˆ غريبي داشته باشد –مثلا خاطرات روزانه‌ي مدرسه، مساÙرت‌اش به شمال کشور (Ú©Ù‡ چيز عجيبي براي من نوعي نيست. لازم است توجه کنيد Ú©Ù‡ اگر درباره‌ي خاطرات سÙرش به هاوايي بنويسد، وضع Ùرق مي‌کند چون مثلا من تا به Øال آن‌جا را نديده‌ام)- آن‌گاه تنها در Øالتي من علاقه‌مند خواندن وبلاگ‌اش مي‌شوم Ú©Ù‡ بتوانم او را به عنوان ÙŠÚ© انسان کامل Ùˆ آشنا –و نه مشتي کلمه- ببينم. اين در دو Øالت رخ مي‌دهد: يا با استمرار خواندش وبلاگ‌اش (Ùˆ در نتيجه ساخت موجودي مجازي در ذهن‌ام. اين مورد البته بسيار جالب است براي‌ام) Ùˆ يا ديدن خود شخص او (دوست هم دانشگاهي‌ام باشد). اين مورد آخر،‌ همان چيزي‌ست Ú©Ù‡ در بند 1 به آن اشاره کردم Ùˆ بقيه‌ي موارد (خاطرات بم،‌ ماجراي اروتيک،‌ سÙر هاوايي Ùˆ …) بخشي از بند 2 تقسيم‌بندي‌ي من است.
اما به نظرم موارد مهم ديگري نيز مي‌تواند در بند 2 جاي بگيرد. در اين بند، من، خواننده را بي‌نياز از در-متن وبلاگ يا شخص بودگي قرار داده‌ام. ÙŠÚ©ÙŠ از موارد چنين بي‌نيازي‌اي اين است Ú©Ù‡ آن‌چه نوشته مي‌شود به ذات دروني‌ي اÙراد ارجاع داده شود (نوشته‌هاي اروتيک) Ùˆ مورد ديگر اين است Ú©Ù‡ به وقايع Ùˆ Ù…Ùاهيم عيني ارجاع داده شود. نمونه‌ي وقايع عيني، زلزله‌ي بم بود Ú©Ù‡ هر ايراني‌اي از آن با خبر شده بود Ùˆ مي‌توانست از متن اجتماعي (Ùˆ نه متن وبلاگي يا Ùردي) براي Ùهميدن آن استÙاده کند. Øالا بيش‌تر به اين نوع وبلاگ‌ها مي‌پردازم.
تنوع چنين نوع وبلاگ‌هايي مي‌تواند به تعداد Ù…Ùاهيم Ùˆ وقايع عيني باشد. به عنوان مثال، وبلاگ‌هاي خبري،‌ وبلاگ‌هاي تØليل اخبار {سياسي، اجتماعي Ùˆ …}ØŒ وبلاگ‌هاي {علمي، ÙلسÙÙŠ}ØŒ وبلاگ‌هاي تکنولوژيکي، وبلاگ‌هاي جهان‌گردي Ùˆ … از اين نوع‌اند. براي Ùهم اين‌ها نيازي به قرار گرÙتن در متن خيلي خاص Ùˆ شخصي‌اي نيست Ùˆ کاÙÙŠ است انساني زنده به علاوه‌ي اندکي آگاهي در زمينه‌ي خاصي باشيد تا بتوانيد از آن‌ها استÙاده کنيد. يعني لازم نيست شخص X را بشناسيد تا وبلاگ‌اش را بÙهميد، بلکه Ùرضا تنها کاÙي‌ست بدانيد Ùلاني رييس‌جمهور Ùلان کشورست تا از وبلاگي خبري بهره ببريد، يا اين‌که HTML Ùˆ XML Ùˆ … چيست تا از وبلاگي درباره‌ي تکنولوژي‌ي وب سر در بياوريد (اگر کسي گمان مي‌کند زيادي سهل‌گيرانه برخورد کرده‌ام – Ùˆ مثلا تکنولوژي‌ي کامپيوتر چيزي بيش از اين‌هاست- مرا ببخشايد!!). وبلاگ‌هايي با Ù…Øتواي عيني، ويژگي‌ي منØصر به Ùردي دارد Ùˆ آن هم اين است Ú©Ù‡ مي‌توانند در Ú¯Ùتمان جهاني شرکت کنند. خاطرات من نوعي هيچ اهميتي براي جهان ندارد، اما نوشته‌هاي اØتمالي‌ي من درباره‌ي سÙرهاي دور دنياي‌اي –اگر به سياق نه چندان شخصي نوشته شده باشد- به درد خيلي‌هاي ديگر ممکن است بخورد (دوستان‌ام مي‌توانند اين‌جا اعتراض کنند!!)ØŒ Ùˆ يا نوشته‌هاي ÙŠÚ© وبلاگ علمي ممکن است به کار همه‌ي اÙرادي Ú©Ù‡ در آن زمينه‌ي علمي کار مي‌کنند بيايد.
خب … اگر اين دسته‌بندي‌ي مرا قبول کنيد اکنون مي‌توان نگاهي به وبلاگ‌هاي دور Ùˆ بر انداخت Ùˆ ديد چقدر در اين طي٠جاي مي‌گيرند. به نظرم اکثر وبلاگ‌ها جزئي از همان “بند 1” Ù…Øسوب مي‌شوند. باز هم به نظرم (چون تØقيق علمي‌اي نکرده‌ام)،‌ پس از جنبش اوليه‌ي وبلاگ‌ها Ùارسي Ú©Ù‡ سعي در ماهيت‌سازي براي خود داشتند،‌ يورش Øجم عظيم نسل بعدي‌ي وبلاگ‌ها –که با تاسيس سرويس www.persianblog.com شروع شد- به شدت وبلاگ‌ها را شخصي کرد Ùˆ زمان لازم براي ايجاد تنوع Ùˆ گوناگوني را از بين برد. اکثر وبلاگ‌هاي Ùارسي به شدت شخصي هستند Ùˆ با اين‌که با چنين شخصي بودني اصلا مشکلي ندارم (Ùˆ ÙŠÚ©ÙŠ از مزيت‌هاي وبلاگ‌ها را به خاطر همين امکان اين همه شخصي بودن‌شان مي‌دانم)ØŒ اما به اعتقادم جنبشي در تاسيس وبلاگ‌هاي با Ù…Øتواي عيني بايستني‌ست.
پي نوشت: اگر مواÙÙ‚ نوشته‌هاي بالا هستيد، لزومي به خواندن آن‌چه در زير مي‌آيد نيست. اما اگر نيستيد يا اگر کنجکاويد تØليلي دقيق‌تر بر ادعاهاي‌ام ببينيد، آن‌گاه به چند سطر زير نيز نگاهي بيندازيد:
اولين ادعاي‌ام،‌ تقسيم وبلاگ‌ها به دو دسته‌ي مختل٠است. آيا اين تقسيم‌بندي، جامع Ùˆ مانع است؟ به دليل آن‌که آن دو دسته، متناقض هم هستند –با Ùرض باور به منطق کلاسيک- آن‌گاه Øالت ديگري پيش نمي‌آيد. يعني اين دو مجموعه، همه‌ي وبلاگ‌ها را مي‌پوشاند. اما ناگÙته نماند Ú©Ù‡ چنين تقسيم‌بندي‌اي به‌ترست تعميم Ùازي يابد. اين‌که چگونه اين تعميم را انجام دهيم،‌ خيلي مشخص نيست،‌ اما چنين موردي پيش‌نهاد مي‌شود:
Ùازي‌بودن (Fuzziness) در دو Ø³Ø·Ø Ø±Ø® مي‌دهد: Ø³Ø·Ø Ù‡Ø± پيام (پست) Ùˆ Ú©Ù„ وبلاگ. ÙŠÚ© نوشته‌ي مجزا، مي‌تواند درجه‌اي از عينيت Ùˆ يا Ùرديت را داشته باشد. اين اولين Ùازي‌بودگي‌ي ماجراست. مرØله‌ي بعد،‌ Ú©Ù„ وبلاگ است. ÙŠÚ© وبلاگ مي‌تواند داراي پست‌هاي خيلي شخصي Ùˆ پست‌هاي کاملا قابل Ùهم براي بقيه باشد. مي‌توان تابع عينيت بر Øسب زمان ÙŠÚ© وبلاگ را تعري٠کرد. Øال اگر بخواهيم بعد زمان را از Øذ٠کنيم (چون مثلا مي‌خواهيم بگويم ضدخاطرات وبلاگي است با Ùلان درجه‌ي عينيت Ùˆ نه اين‌که ضدخاطرات در Ùلان تاريخ عيني بود Ùˆ در Ùلان تاريخ ديگر کاملا شخصي)ØŒ به ناچار درجه‌ي عدم قطعيت‌مان زياد مي‌شود Ùˆ اين مي‌تواند به صورت عدم قطعيت امکاني Ùازي (possibility) در نظر گرÙته شود. روش ديگر توصيÙØŒ استÙاده از مجموعه‌ي Ùازي‌ي مرتبه دوم است. البته به نظرم تا وقتي مساله‌ي خاص مورد بررسي‌اي نداشته باشيم (مثلا نخواهيم اندازه‌گيري‌اي انجام دهيم)ØŒ همين توصي٠کلي Ùˆ Ú©ÙŠÙÙŠ Ú©Ùايت مي‌کند.
ادعاي مهم ديگرم‌، “بايستني بودن” تاسيس وبلاگ‌هايي با Ù…Øتواي علمي‌ست. اين ØرÙ،‌ البته، بي‌معناست. تا جايي Ú©Ù‡ مي‌دانم، هيچ دليلي براي “بايستن” هيچ امري وجود ندارد مگر اين‌که پيش از آن گزاره‌هايي از جنس “بايد” در اختيار داشته باشيم Ùˆ آن گزاره‌ها Øداقل خيلي راØت قابل دست‌رس نيستند Ùˆ به نظر مي‌رسد تنها ناشي از ÙŠÚ© “انتخاب” يا به‌تر بگويم، “ايمان” هستند. به هر Øال، گزاره‌ي Ùعلي‌ي من هم در صورتي درست است Ú©Ù‡ به چنين [Ùرا]روايتي[هايي] باور داشته باشيم:
-“انسان بايد به Øداکثر بازدهي برسد.”
-“بازده يعني Øجم بيش‌تر Ùˆ برتر اطلاعات Ùˆ دانش.”
Ùˆ آن‌گاه مي‌توان امکان درست بودن گزاره‌ام را در نظر گرÙت.
3 thoughts on “عينيت در وبلاگ‌ها”
بله مواÙقم. با اينکه قبل از اين مطلبي در اين زمينه نوشته بودم Ùˆ با من مخالÙت کرده بودي به نظرم الان کاملا به هم عقيده هستيم. به نظرم نوع نوشتار Ú©Ù‡ وب‌لاگ باشد يا وب‌سايت براي من مهم نيست. “اما به اعتقادم جنبشي در تاسيس وب‌سايت‌هايي با Ù…Øتواي عيني بايستني‌ست”
همانطور Ú©Ù‡ Ú¯Ùته بودي وب‌لاگ ÙŠÚ© نوع ادبي است Ùˆ اين چندان براي من مهم نيست Ùˆ آن Ù…Øتواي عيني برايم مهم‌تر است.
دوست عزیز :
لینک Ùˆ تومار Ùˆ لوگوی جدید آماده شد با گذاشتن اونا در بلاگت به مخالÙان اخراج اÙغان ها بپیوند
SALAM .