گروه ÙلسÙÙ‡ علم دانش‌گاه امیرکبیر
نمی‌خواهم بی‌ادب، مغرور یا از خود-راضی جلوه کنم، اما برای‌ام جدا این سوال پیش آمده Ú©Ù‡ چرا دانش‌گاه امیرکبیر تصمیم گرÙت گروه ÙلسÙه‌ی علم راه بیاندازد؟
مشکل چیست؟
مشکل استادهای این رشته هستند. شش استادی Ú©Ù‡ به عنوان اعضای اصلی گروه ÙلسÙه‌ی علم معرÙÛŒ شده‌اند چنین تØصیلاتی دارند: چهار Ù†Ùر «دکتری ÙلسÙÙ‡ اسلامی»، یک Ù†Ùر «دکتری ÙلسÙÙ‡ Ùˆ کلام اسلامی» Ùˆ یکی هم «معادل دکتری از Øوزه علمیه قم».
پنج استاد هم‌کار هم هیچ‌کدام Ùیلسو٠ØرÙه‌ای نیستند: Ùیزیک، ریاضی، مهندسی‌ی پزشکی، مهندسی کنترل (در واقع وجود این اÙراد بسیار هم خوب است اگر هسته‌ی اصلی‌ی گروه Ùیلسو٠ØرÙه‌ای بودند).
نگاه‌ای به سابقه‌ی تØصیلی‌ی اعضای اصلی‌ی گروه نشان می‌دهد Ú©Ù‡ هیچ‌کدام ربط مستقیمی به ÙلسÙه‌ی علم نداشته‌اند. بعضی‌های‌شان ÙلسÙه‌ی علم درس داده‌اند ولی در این زمینه پژوهش مربوطی نکرده‌اند. نزدیک‌ترین ربط اینان به ÙلسÙه‌ی علم کارهایی است از جمله ترجمه‌ی یک کتاب ÙلسÙه‌ی علم، داشتن کارشناسی‌ی ارشد در ÙلسÙه‌ی غرب از دانش‌گاه تهران، «تالی٠مقالاتی در باب Øرکت، برهان Øرکت Ùˆ مبدا Ùˆ معاد»، «سخنرانی در دو همایش Ú©Ù‡ توسط دانشکده Ùیزیک دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود در زمینه ÙلسÙÙ‡ علم» Ùˆ «اشتغال به پژوهش در معرÙت‌شناسی Ùˆ ÙلسÙÙ‡ علم» (نتیجه‌اش؟) Ùˆ همین!
دست٠کم باور من این است Ú©Ù‡ تا وقتی در زمینه‌ای پژوهش نکرده باشی نمی‌توانی به خوبی آن را درس بدهی Ùˆ در نتیجه هیچ نمی‌دانم Ú©Ù‡ این استادان Ú©Ù‡ نه زمینه‌ی تخصصی‌شان ÙلسÙه‌ی علم است Ùˆ نه Øتی پژوهش‌ای مرتبط انجام داده‌اند به Ú†Ù‡ دلیل‌ای نیت کرده‌اند Ú©Ù‡ به دانش‌جویان بی‌چاره ÙلسÙه‌ی علم بیاموزانند.
من مخال٠وجود گروه ÙلسÙه‌ی علم در دانش‌گاه امیرکبیر یا هر جای دیگری نیستم – Ú©Ù‡ اتÙاقا به نظرم گروه Ù…Ùیدی می‌تواند باشد. در ضمن من مخال٠درس دادن این اÙراد هم نیستم. اما اعتقادم بر این است Ú©Ù‡ تØصیل‌کردگان ÙلسÙه‌ی اسلامی به‌تر است استادهای زیر شاخه‌ای باشند از گروه ÙلسÙه‌ی دین یک دپارتمان ÙلسÙÙ‡ (بگذریم Ú©Ù‡ اگر نگاه اینان به اسلام، درون‌دینی باشد آیا اصلا می‌توانند زیرشاخه‌ی ÙلسÙÙ‡ در نظر گرÙته شوند یا به‌تر است به دپارتمان‌های دیگر Ú©ÙˆÚ† کنند).
آیا ایران در زمینه‌ی ÙلسÙه‌ی علم به طور خاص Ùˆ ÙلسÙÙ‡ به طور عام دچار Ù‚Øط‌الرجال است؟ واقعیت این است Ú©Ù‡ «تصورم» این است Ú©Ù‡ تعداد ایرانیانی Ú©Ù‡ در زمینه‌ی ÙلسÙÙ‡ پژوهش یا تØصیل می‌کنند بسیار Ú©Ù… هستند. اما بر این باور هم نیستم Ú©Ù‡ این‌همه دچار کم‌بود باشیم Ú©Ù‡ نتوانیم شش Ù†Ùر مناسب این کار بیابیم. وضع این‌قدر بد است؟ اگر این‌قدر بد است، چرا وقت خودمان Ùˆ دیگران را تل٠کنیم؟ اسم این گروه را بگذاریم «گروه معار٠و Øکمت اسلامی» Ùˆ خیال همه را راØت کنیم!
* گروه ÙلسÙه‌ی علم دانش‌گاه امیرکبیر
نکته‌ی اضاÙÙ‡: کامنت شخص‌ای به نام رهگذر در وبلاگ Øامد قدوسی توجه مرا به این سایت جلب کرد.
26 thoughts on “گروه ÙلسÙÙ‡ علم دانش‌گاه امیرکبیر”
جناب سولوژن،
يك نكته رو در نظر نمي گيري. از نظر علما Ùˆ Ùقهاي اسلام (البته نوعي كه در Øوضه هاي ديني ايران درس مي خانند) علم تنها به علم اسلامي Ùˆ قرآني اطلاق مي شه. از نظر اونا علوم ديگه در اصل از جمله علوم نيستند. از طر٠ديگه عالم كسيه كه به علوم ديني مسلط باشه.
با در نظر گرÙتن اين پيش Ùرض مي بينيم كه اونها از نظر خودشون كار غلطي انجام ندادن. :))
به بوگی: من شرمنده‌ام! سوال‌ای Ú©Ù‡ برای‌ام پیش می‌آید این است Ú©Ù‡ در این صورت موضوعیت بØØ« جدایی یا نزدیکی‌ی Øوزه Ùˆ دانش‌گاه دیگر چیست؟ هر دو مگر یکی نیستند؟
چی بگم والا!!!
ببین توی شری٠و تهران استادا Ú©ÛŒ بودن؟ من یه موقعی سر کلاس یکی Ù…ÛŒ رÙتم Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ علم درس Ù…ÛŒ داد تو دانشگاه تهران، کاملاً خودش بک گراند Ùˆ دیدش مذهبی بود Øالا گیریم Ú©Ù‡ Ùیزیک خونده بود!!!
بعدش یه چیز دیگه من معار٠و یه درس دیگه Ú©Ù‡ الان یادم نیست رو با Øاج ابراهیم Ùˆ کیاشمشکی داشتم. از ØÙ‚ نگذریم آدمای مادریتی بودن Ùˆ زیاد بسته نبودن Ùˆ اصلاً جالب هم بودن! البته نمی دونم صلاØیت ÙلسÙÙ‡ علم درس دادن رو دارن یا نه. چیزی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ دونم اینه Ú©Ù‡ اگه کسی ÙلسÙÙ‡ کلام خونده باشه لزوماً به این معنا نیست Ú©Ù‡ ذهنیت جذمی داره. راستی از کجا Ù…ÛŒ دونی اینا پژوهش تو زمینه ÙلسÙÙ‡ علم انجام ندادن؟
Ùˆ مورد آخر اینکه من بعید Ù…ÛŒ دونم نهایتاً توی ایران ÙلسÙÙ‡ علم بدون گریز به مذهب ارائه بشه.
مورد آخرتر اینکه کسی رو سراغ داری توی ایران که استاد باشه تو این زمینه؟
مورد آخرترتر اینکه Ùکر Ù…ÛŒ Ú©Ù†ÛŒ اگه یه تعدادی آدم ÙلسÙÙ‡ غرب خونده یه این لیسا اضاÙÙ‡ Ù…ÛŒ شد اوضاع بالانس تر بود؟
لیسا = لیست !!! 🙂
چرا اعتراضت را مکتوب بریشان نمیÙرستی ØŸ>
آن قدر منطقی هست Ú©Ù‡ مجابشان کند اگر نکند Ú©Ù‡ واویلاست . Ùˆ Ù‚ Øتکا با تو بوده است.
تازه وقتی از نزدیک خداوردیان Ùˆ نخعی رو دیده باشی (باز اون سه تای دیگه قابل تØمل ترن) Ùاجعه عمیق تر Ù…ÛŒ شه.
من دو واØد ÙلسÙÙ‡ علم هم با Øاج ابراهیم پاس کردم واقعا به این راØتیا Ú©Ù‡ اینا ÙÚ© Ù…ÛŒ کنن نیس
Øکایت Øکایت از قاÙله جا نموندن Ùˆ چشم Ùˆ هم چشمی Ùˆ ایناس وگرنه خداوردیانو Ú†Ù‡ به ÙلسÙÙ‡ علم
معمولاً ترم های اولی Ú©Ù‡ یک گروه ایجاد Ù…ÛŒ شود این مشکلات را دارد. مثلاً اگر گروه ای.تی تازه تاسیس در دانشگاه ما را ببینید هیچکدامشان تØصیلات مستقیم در زمینه ÛŒ ای.تی ندارند. اما Ú©Ù… Ú©Ù… این ها مسیر Øرکتی شان در جهت چیزهایی Ú©Ù‡ تدریس Ù…ÛŒ کنند Ù…ÛŒ اÙتد Ùˆ Ù…ÛŒ شود امیدوار بود Ú©Ù‡ اوضاع پس از مدتی به سامان شود. Ùˆ معمولا برای پذیرش استاد گزینشی علمی صورت Ù…ÛŒ گیرد Ùˆ کسانی Ú©Ù‡ مقالات Ùˆ تØقیقات بیش تری دارند از شانس بیش تری برخوردار هستند Ùˆ Ùکر Ù…ÛŒ کنم این ها از دیگرانی Ú©Ù‡ داوطلب شده اند از تالیÙات بیش تری برخوردار بوده اند. البته اØتمالا.
به راØیل: ابتدا بگویم Ú©Ù‡ من اصلا ادعا ندارم این اÙراد جزمی‌نگرند. Øتی هیچ دلیل قطعی‌ای هم وجود ندارد Ú©Ù‡ این اÙراد اصلا دین‌باور باشند. تصور Ùیلسو٠دینی‌بودن بدون دین‌دار بودن کاملا ممکن است. البته تقریبا مطمئن‌ام Ú©Ù‡ همه‌ی اینان از دینداراند.
مشکل من تنها با این است Ú©Ù‡ زمینه‌ی تخصصی‌ی ایشان به ÙلسÙه‌ی علم ربط ندارد.
این‌که می‌پرسی از کجا می‌دانم Ú©Ù‡ ایشان پژوهش‌ای در زمینه‌ی ÙلسÙه‌ی علم انجام نداده‌اند از بررسی‌ی سوابق کاری‌شان بر می‌آید. اگر روی نام‌شان کلیک کنید سوابق کاری‌شان نشان داده می‌شود.
از وضعیت تهران Ùˆ شری٠پرسیده بودی: متاسÙانه به طور دقیق از وضع شری٠و تهران با خبر نیستم. از هر دوی آن‌ها (دپارتمان ÙلسÙه‌ی دانش‌گاه تهران Ùˆ دپارتمان ÙلسÙه‌ی علم دانش‌گاه شریÙ) شکایت‌هایی شنیده‌ام.
شری٠امثال دکتر مهدی گلشنی را دارد. مهدی گلشنی رییس دپارتمان ÙلسÙه‌ی علم شری٠است. تØصیلات او Ùیزیکی است Ùˆ بیش‌تر آثارش در زمینه‌ی Ùیزیک است. اما با این‌Øال مقالاتی در زمینه‌ی ÙلسÙÙ‡ نیز او چاپ شده است Ùˆ به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ دغدغه‌ی او بیش‌تر درباره‌ی ارتباط علم Ùˆ دین باشد.
در مورد دکتر سید Øسن Øسینی Ùˆ دکتر جعÙر چاوشی -دو عضو اصلی‌ی دیگر گروه- چیز زیادی پیدا نکردم.
هم‌کاران آموزشی‌ی شری٠اÙرادی هستند چون دکتر کریم مجتهدی Ùˆ دکتر مهدی نسرین. از این‌که این اشخاص چقدر معروÙیت جهانی دارند باخبر نیستم. در واقع توانستم مقاله‌های دکتر نسرین را به راØتی با Google Scholar پیدا کنم اما در مورد دکتر مجتهدی چنین کاری نتوانستم بکنم (گرچه می‌دانم دکتر مجتهدی کتاب‌هایی در زمینه‌ی ÙلسÙه‌ی کلاسیک غرب به Ùارسی ترجمه (یا شاید هم تالیÙØŸ) کرده است Ùˆ جزو اÙراد بنام ÙلسÙه‌ی غرب در ایران Ù…Øسوب می‌شود).
با ØرÙ‌ات مواÙق‌ام Ú©Ù‡ در ایران٠امروزه ÙلسÙÙ‡ بدون گریز به مذهب ممکن نیست. موضوع تنها در میزان این گریز است. اگر این میزان بیش از Øدی باشد، دیگر به نظرم علم/ÙلسÙÙ‡/مذهب نمی‌توانند با مدارا کنار هم بزیند.
به روجا: ممنون از پیش‌نهادت. با این‌که خوش‌بین نیستم Ú©Ù‡ Ùایده‌ای داشته باشد، اما Øاضرم چنین کنم. مشکل‌اش این است Ú©Ù‡ آدرس ای-میل ندارند Ùˆ من هم در نامه‌ی کاغذی Ùرستادن تنبل‌تر از این ØرÙ‌ها هستم.
به شاه‌رخ: ماجرا جا نماندن است یا خشکاندن ریشه‌ی ÙلسÙÙ‡ Ùˆ علم؟ امیدوارم اولی باشد!
به Ù…Øسن مومنی: مواÙق‌ام Ú©Ù‡ هر گروه یا دپارتمان جدیدی Ú©Ù…ÛŒ طول می‌کشد تا جا بیاÙتد، اما مواÙÙ‚ نیستم Ú©Ù‡ پایه‌ی Ùˆ اساس دپارتمان می‌بایست غلط بنا شود.
در مورد این‌که این استادها تالیÙات بیش‌تری از دیگر متقاضیان داشته‌اند یا خیر اطلاعی ندارم. به هر Øال Ùهرست مقاله‌های‌شان (آن‌چیزی Ú©Ù‡ در سایت دیده می‌شد) خیلی Ù…Ùصل Ùˆ مربوط نبود.
سلام.
وضع علوم انسانی در ایران خیلی خراب است. وقتی مبنا بر این باشد Ú©Ù‡ علوم انسانی باید اسلامی باشد، در واقع یک ایدئولوژی را به عنوان یک چارچوب از پیش تعری٠شده برای چیزی Ú©Ù‡ قرار است «علم» باشد تعیین کرده‌اند. من هم متٱسÙÙ… Ú©Ù‡ آدم‌هایی Ú©Ù‡ به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø§ÛŒÙ† کاره نیستند در رٱس چنین گروهی قرار گرÙته‌اند، اما متعجب نیستم از این وضعیت. اینها می‌خواهند علم را «تطهیر» کنند، نه این Ú©Ù‡ ماهیتش را بÙهمند Ùˆ بÙهمانند. هد٠اینها سؤال Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù† نیست، بلکه قالب کردن پاسخ‌های معین است.
موضوع این است Ú©Ù‡ جامعه Ùعلی ایران مایل به تکامل تجدد Ùˆ پیشرÙت است Øتی در مرتجع ترین قشر Ú©Ù‡ اگر چنین نبود چنین نمود سازیهایی هم Øتی صورت نمیگرÙت .
اگر 16 سال پیش بود Ú¯Ùتن Ùˆ Ùرستادن چنین نامه هایی تاثیر نداشت …اما Øالا به گمانم روزگار دیگریست .
I didn’t read all the other comments, but you have to know your enemy, and beat them back with their own weapon as quickly as you can so your people can survive. This is what khatami was doing, now we don’t like it because ahmaghinejad is silly and stupid.
wow
😀
:D(:D:))
جناب سولوژن،
بØØ« جدايي Øوزه Ùˆ دانشگاه Ùˆ ÙˆØدت اونا هم دقيقا در همين راستا بود. انقلاب Ùرهنگي در دانشگاه هم در همين راستا در اول انقلاب شكل گرÙت. به اعتقاد Øوزويان در دانشگاه ها علومي كه تدريش مي شوند چون ريشه ديني ندارند در زمره علوم به Øساب نميان (البته به نظر اونا). اين علوم از نظر اونا نام ديگري داره كه متاسÙانه الان به خاطر نميارم (چيزي تو مايه هاي معرÙت). اون موقع اعتقاد داشتن كه با تغيير ساختار دانشگاه ها Ùˆ نزديك كردن اونا به ساختارهاي Øوزه از يه طر٠و تغيير Ù…Øتواي دانش هاي ارائه شده Ùˆ اسلامي Ùˆ ديني كردن اونا از طر٠ديگه مي شه دانشگاهها رو اسلامي كرد Ùˆ اونا رو به مراكز علوم تبديل كرد. كه البته تجربه نشون داد كه اين كار امكان پذير نبود. البته اين به اين معني نيست كه شكست اين تجربه باعث تغيير نظر Øوزه اي ها شده باشه. اين نظر اونا تا Øدودي شبيه تÙكرات كليساي كاتوليكه كه Øتا تو پايان قرن بيستم هم كه كليسا براي اعاده Øيثيت يه گروه تØقيق در زمينه دادگاهي گاليله Ùˆ راي اون تشكيل داد اونم در زمان پاپ معرو٠اون گروه تØقيق در نهايت به اشتباه بودن اون Ù…Øاكمه از اساس راي نداد بلكه Ú¯Ùت اون دادگاه در نتيجه گيري از تÙكرات گاليله دچار اشتباه شده.
Ú†Ù‡ در مذهب كاتوليك Ùˆ Ú†Ù‡ در مذهب تشيع علم ريشه ديني داره Ùˆ علومي كه خارج از اين Øوزه باشن به عنوان علم به Øساب نميان مگر اين كه در تطابق با اون در بيان.
نمیدونم چی بگم!!!!
اینجا Ú©Ù‡ هر کسی Ú©Ù‡ جای خودشه هم نمیشه Ú¯Ùت Ú©Ù‡ به درستی هست یا نه دیگه برسه به کسی Ú©Ù‡ جای خودش هم نیست!!!
وب خوبی دارین
به مصطÙÛŒ: مواÙق‌ام! گمان‌ام یک مشکل این است Ú©Ù‡ تÙکر ایدئولوژیک‌مان جایی برای بررسی‌ی علمی‌ی چیزی نمی‌گذارد. ایدئولوژی‌مان مشخص کرده است Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ چیزهایی برای Ùرد Ùˆ جامعه مناسب است. تنها مساله‌ی باقی‌مانده بخش اطلاع‌رسانی‌ی آن است.
به روجا: اگر ای‌میل‌شان را پیدا کردید ممنون می‌شوم که در اختیارم قرار دهید.
به pondoria:‌ می‌شود بیش‌تر Ùˆ Ø´ÙاÙ‌تر ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ù‡ÛŒØ¯ØŸ دشمن من جهل است! سلاØ‌اش چیست؟
به رضوانه: (:
به بوگی: به نکات خوبی را اشاره کردید. سوال‌ای Ú©Ù‡ برای‌ام پیش آمده این است Ú©Ù‡ آیا این ویژگی Ùقط مخصوص شیعه‌گری است یا بقیه‌ی شاخه‌های اسلام نیز چنین نگاه‌ای به رابطه‌ی علم Ùˆ دین دارند. یا به عبارت دیگر: آیا مشکل از خود دین نیست؟ (استغÙرالله!)
به کیمیا: متشکرم! (:
Ùسلام. من نمی دونم مرام اینجا چطوریه Ùˆ آیا در Øد این هستم Ú©Ù‡ لینکم رو در وبلاگتون قرار بدین یا نه. من Øدودا 3 ماهی هست Ú©Ù‡ با وبلاگ شما آشنا شدم Ùˆ همیشه در گودرم Ù…ÛŒ خونمش. من لینک شما رو در وبلاگم دارم. باعث اÙتخار من هست اگر آدرس من رو در لینک دوستان درج کنید. اگر مایل به دادن جواب هستین، در قسمت تماس منتظرتونم. متشکرم.
— در مورد این پستتون، من خودم 2 واØد با خداوردیان گذراندم. خدا نصیب گرگ بیابون نکنه. اما با نظر Ù…Øسن مومنی مواÙقم. به نظرم باید این نظرسنجی رو به مدتی بعد، وقتی Ú©Ù‡ گروه به انسجام Ùˆ چارچوب مناسب خودش دست یاÙت، موکول کرد. نتیجه عملکرد آنها جدای از میزان Ùˆ رشته تØصیلاتشون باید به زمان واگذار بشه.
جناب سولوژن،
من شناخت كاملي از مذاهب ديگه اسلام ندارم. اما تا اونجايي كه مي دونم اين مطلب در بين روØانيت شيعه مطرØÙ‡. Ùكر كنم دليلش وجود بØØ« Ùقاهت در تشيعه. اهل سنت هم بØثهاي ÙلسÙÙŠ در الهيات رو (البته با Ù…Øوريت اسلام) دارند اما از اونجا كه اعتقاد به تÙسير جديد از دين ندارند به نظر نمياد كه داراي چنين تÙكري باشند. چون اين تÙكر در تشيع بيشتر از همين مسئله تÙسير به روز از دين ناشي مي شه.
منم Ùکر Ù…ÛŒ کنم این مشکل داشتن با علم، Ùقط مخصوص تشیع نیست. کلاً در اسلام نسبت به علم تجربی دید خوبی وجود نداره. Ú†Ù‡ در منابع اسلامی Ùˆ Ú†Ù‡ در عمل بین مسمان ها.
اما در جاهایی Ú©Ù‡ اسلام به Ø´Ú©Ù„ÛŒ با ÙلسÙÙ‡ ÛŒ یونانی ترکیب شده Ùˆ اساس رو از اونجا گرÙتن Ùˆ Ø´Ú©Ù„ ظاهر رو از تÙسیر متون اسلامی به Ø´Ú©Ù„ سازگار با علم تجربی Ùˆ ÙلسÙÙ‡ در اومده. مثلاً در بین طرÙداران ابن سینا Ùˆ ÙلسÙÙ‡ مشا. یا تا Øدی Ú©Ù… تر در بین طرÙداران صدرا Ùˆ Øکمت متعالیه.
اما در Ú©Ù„ هنوز هم علم تجربی Ùˆ ÙلسÙÙ‡ در بین اغلب مسلمان ها Ú©Ù… طرÙداره Ùˆ به راØتی هم میشه با رجوع به منابع دست اول Ùهمید Ú©Ù‡ از همان ابتدا هم در اسلام عدم علاقه ÛŒ شدیدی به این نوع علوم وجود داشته.
اما Ùقاهت اسلام Ú©Ù‡ بوگی اون رو مخصوص تشیع Ù…ÛŒ دونه هم در دیگر مذاهب هم وجود داره Ùˆ اون ها هم قرآن رو برای همه ÛŒ قرون کاÙÛŒ Ùˆ تاویل اسلام رو برای مسائل جدید لازم Ù…ÛŒ دونند. البته تا Øدی Ú©Ù‡ من اطلاع دارم (Ú©Ù‡ خیلی کمه)
به راØیل: من یه ربع داشتم به این کلمه نگاه Ù…ÛŒ کردم ببینم معنی اش Ú†ÛŒ هست “مادریتی” Ú©Ù‡ در آخر دریاÙتم! مرسی از تلÙظ!
به سولوژن: خیلی وقته Ú©Ù‡ علوم انسانی در ایران Ù†Ùله شده.
سلام
شما از منابع درسی رشته ÙلسÙÙ‡ علم آگاهی دارید؟ اگر بله، لطÙا خبرم کنید.
با تشکر
به مهدی: متاسÙانه من مدتی است از به روز رسانی‌ی blogrollingام دست برداشته‌ام! جدا از این، سیاست کلی‌ام این نبوده است Ú©Ù‡ به کس‌ای لینک بدهم Ú©Ù‡ خوب می‌نویسد بلکه این است Ú©Ù‡ به کس‌ای لینک بدهم Ú©Ù‡ می‌خواهم همیشه نوشته‌های‌ات را دنبال کنم. Øالا به Ú©Ù…Ú© Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ ریدر Ùˆ غیره دیگر ماجرا صورت دیگری می‌پذیرد.
به بوگی: متشکرم! باید در این مورد بیش‌تر بدانم.
به Ù…Øسن مومنی: نمی‌شود کس‌ای بیاید Ùˆ دوباره اسلام را با ÙلسÙه‌های جدیدتر قرن بیستم/بیست Ùˆ یکم ترکیب کند؟! آن وقت مشکل‌مان ØÙ„ می‌شودها!
به رامین: Øالا البته علوم دیگر هم چندان پرواز نمی‌کنند!
به مریم: منظورتان موارد امتØانی است؟ خیر متاسÙانه. اما Ùکر کنم در سایت‌های دانش‌گاه شری٠و امیرکبیر بتوانید چیزهایی پیدا کنید.
منظور من از ترکیب, اختلاط یا آمیختن نبود.
اگر قضیه شوخی است: Ù…ÛŒ شود یک Ù†Ùر دیگر هم بیاید Ùˆ مشکل مان را ØÙ„ تر کند!! اگه Ú¯Ùتین Ú†Ù‡ جوری؟!!
بØØ« بر سر نگاه دین به علم بود Ùˆ من Ù…ÛŒ خواستم بگویم Ú©Ù‡ با توجه به شناختی Ú©Ù‡ دین از علم به دست Ù…ÛŒ آورد, نگاهش به آن عوض Ù…ÛŒ شود. Ùˆ نگاه دین به رابطه ÛŒ بین علم Ùˆ دین نیز متغیر است. نمی شود به آسانی Ú¯Ùت Ú©Ù‡ نگاه دین به رابطه اش با علم بدبینانه Ùˆ وازنانه است, یا خوش بینانه Ùˆ پذیرش گرانه. در طول زمان Ùˆ برØسب بینشی Ú©Ù‡ بر دینداران Øاکم Ù…ÛŒ شود نگاهشان به رابطه ÛŒ دین Ùˆ علم Ùˆ نگاهشان به علم تغییر Ù…ÛŒ کند.
من جای شما بودم خدا رو هم شکر Ù…ÛŒ کردم.من Ùردوسی مشهد هستم.اینجا Øتی اجازه ندادن گروه ÙلسÙÙ‡ غرب تشکیل بشه چون Ú¯Ùتن اگر ÙلسÙÙ‡ غرب بیاد دیگه کسی نمی ره سر کلاس ÙلسÙÙ‡ اسلامی بشینه Ùˆ با این استدلال اجازه ندادن این گروه تشکیل بشه.اینجا اوضاع ÙلسÙÙ‡ خیلی خرابه.
ما خودمون یک گروه از دانشجو ها درست کردیم Ùˆ ÙلسÙÙ‡ غرب Ùˆ ÙلسÙÙ‡ علم Ù…ÛŒ خونیم
با اØترام به نظر تمام دوستان من Ùکر میکنم دوستان یک طرÙÙ‡ پیش قاضی رÙتند ونظر دین در مورد علم این طوری Ú©Ù‡ بیان شده نیست از دوستانی Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ خوانده اندبیشتر از این انتظار داشتم. منظور از اسلامی کردن علوم اسلامی کردن پیش Ùرض ها Ùˆ ÙلسÙÙ‡ هایی است Ú©Ù‡ بر علوم Øاکمند Ùˆ خود اینها هیچ جنبه ÛŒ علمی ندارند. برای مطالعه بیشتر دوستان را به کتاب:از علم سکولار تا علم دینی .از دکتر مهدی گلشنی ارجاع میدهم
به هادی: می‌توانید چند مثال از پیش‌Ùرض‌های دینی‌ی علوم نام ببرید؟ پیش‌Ùرض‌های مرسوم علوم (یا ÙلسÙÙ‡) بسیار نامØدودتر از آن‌ای هستند Ú©Ù‡ دین -هر دینی- بر آن‌ها تØمیل می‌کند. وجود چنان پیش‌Ùرض‌هایی دین Ùˆ ÙلسÙÙ‡ را لنگ می‌کند.