محرم! ماه عزاداران سیاه برف‌پوشیده

محرم! ماه عزاداران سیاه برف‌پوشیده

محرم است! تصور من از محرم همیشه هم‌راه با هُرم گرمای تندِ تابستان تهران بوده است. اینک اما، نه خبری است از گرما، نه خبری است از زنجیرزنان شوریده و عَلم‌های هائل و سلام‌های‌شان، و نه حتی خبری است از عزاداران سیاه‌پوش و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی برای فرزند پیغمبر.

هوا منفی‌ی سیزده درجه است؛ زمین سفیدپوش است؛ دغدغه‌ها نه به هزار و چهارصد سال پیش که به همین امروز و فردا و یک ماه دیگر برمی‌گردد؛ و اگر سرماخوردگی بگذارد قصد دارم به جای «هیات»رفتن و بر منبر آخوندِ نوحه‌خوان نشستن بروم و در فلان جلسه‌ی روشن‌فکرانه‌ای با موضوع «آیا ما ایرانیان مهاجر به هم اعتماد داریم؟» بنشینم و به سخنرانی‌ی استاد دانش‌گاه گوش دهم.

ساعت‌ها می‌گذرد. به جلسه نمی‌روم اما می‌شنوم که مهمل بوده است. و به جای‌اش به این می‌اندیشم که محرم آن روزها و محرم این روزها نمایش‌گر خوبی‌اند از تفاوت زندگی‌ی سنتی و زندگی‌ی مدرن. تفاوتِ دغدغه‌ها؛ تفاوت‌ای از جنس برف زمستان و له‌له تابستان؛ تفاوت‌ای از جنس کودکی و بزرگ‌سالی.

8 thoughts on “محرم! ماه عزاداران سیاه برف‌پوشیده

  1. از قديم گفتن: “خشت اول چون نهد معمار كج …..” حالا اين جريان مسئله عاشوراست.
    وقتي به جاي اين كه از روز اول با اين مسئله به شكل عاقلانه و منطقي برخورد بشه سر رشته كار مي افته دست يه مشت آدم بي سواد و كلاش نتيجش مي شه اين كه الانه. روز اول طرف مي آد براي اين كه يه مشت آدم بي سواد رو درگير شور حسيني كنه يه سري حرفا رو مي زنه و فكر اين رو نمي كنه كه بابا هميشه كه اين ملت بي سواد نمي مونن و هميشه طرف حسابتون يه مشت عامي نيست. بعد الان كه يه عده مي آن و همه چي رو مي برن زير سوال صداشون در مي آد.
    وقتي الان مي آن و حساب مي كنن و معلوم مي شه كه واقعه عاشورا در اواخر مهر ماه اتفاق افتاده و يه عده از خدا بي خبر ديگه هم مي آن و مي گن كربلا وسط دو رود قرار گرفته و مسلمن بايد حاصلخيز باشه پس صحرا نيست طرف حساب كار دستش مي آد كه اون روزي كه وسط تابستون مردم رو درگير شور حسيني مي كرد و گرماي تابستون رو بهانه گرماي عاشورا مي كرد فكر اينو هم بايد مي كرد كه بابا تقويم قمري اگه عاشوراش گرماي تابستون داره سرماي زمستون هم داره.

  2. ببين علاوه بر تاييد بخش هايي از كامنت يوگي خدمتت عرض كنم كه عاشوراهاي امسال و پارسال و سالهاي قبل نه در شكل و نه در ماهيت با هم تفاوتي نكرده.. اعتقادات مردم كم رنگ شده كه شايد به جهت عقلاني تر شدن ديدگاههاست..
    از طرفي قرار نيست كه سياه نشانه عزاداري باشه.. و باز هم مي خوام بدونم چرا بايد در ماه محرم عزاداري كرد؟
    با احترام به معتقدين به اين ماه

  3. به بوگی: اگر قرار بود با مساله عقلانی برخورد شود که کل ماجرا متفاوت می‌شد. شاید برای همین است که تنها می‌توان از نقش سنتی‌ی محرم در فرهنگ‌مان حرف زد.

    به سعیده: این‌که واقعا چه تغییری در اعتقادات مذهبی‌یمردم رخ داده، موضوع‌ای‌ست که نیاز به بررسی‌ی دقیق دارد اما تضعیف آن دور از انتظار نیست. اما یک سوال‌ای: آیا به نظرتان مردم در دهه‌ی هشتاد داناتر، عقلانی‌تر و باسوادتر از مردم دهه‌ی شصت‌اند؟ چرا؟

    به ناشناس: (;

  4. جناب سولوژن، مي شه به مسئله عاشورا به شكل منطقي نگاه كرد و باز هم حسين رو مظلوم ديد و اون جنگ رو نابرابر. مي شه روايت رو به شكلي انجام داد كه بدون درگير شدن در شبهات تابستان و زمستان و گرما و سرما و تشنگي و سيرابي باز هم به همون نتايج رسيد. اما مسئله اين جاست كه همونطور كه گفتم يه عده بي سواد و بدتر از اون كلاش قصد سو استفاده از اين واقعه تاريخي رو دارن.

  5. “به جای «هیات»رفتن Ùˆ بر منبر آخوندِ نوحه‌خوان نشستن بروم”…. Ø›”تفاوت‌ای از جنس کودکی Ùˆ بزرگسالی” ؟؟!ØŸ
    جدن؟ آخه تو بچه بودی هيأت می‌رفتی؟ 😀

  6. به بوگی: بحث بیش‌تر درباره‌ی عاشورا کمی خطرناک است. (: اما درباره‌ی کلاشی‌ی بعضی‌ها که شک‌ای نیست.

    به روزبه: اه! ما مگه با هم نمی‌رفتیم؟! (;

    به روزبه دانشور: ممنون! (:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *