ÙÙ† مناظره از نگاه پاپ سولوژنیوس اول
سه‌شنبه شب دور دوم مناظره‌ی اوباما Ùˆ رامنی برگزار شد. این دور بدین‌گونه بود Ú©Ù‡ Øضاری از میان مردم عادی سوال‌هایی از کاندیداها می‌پرسیدند Ùˆ آن‌ها هم پاسخ می‌دادند. عمل‌کرد اوباما به مراتب به‌تر از مناظره‌ی پیش بود. در مناظره‌ی نخست اوباما گوشه‌ی میدان کز کرده بود Ùˆ سر اÙسوس تکان می‌داد Ùˆ کتک می‌خورد. این بار اما هر دو طر٠خوب Ùˆ قوی بودند Ùˆ Øتی شاید اوباما Ú©Ù…ÛŒ به‌تر بود، اما از نظرم تÙاوت خیلی چشم‌گیر نبود. هر دوی‌شان Øمله‌های خوبی کردند Ùˆ دÙاع‌شان Ú©Ù… مشکل بود (Ùیلم مناظره‌ی به هم‌راه متن سخنرانی Ùˆ هم‌چنین اطلاعات جانبی درباره‌ی صØت Ú¯Ùته‌ها را از این آدرس نیویورک‌تایمز ببینید/بخوانید).
برای خودم هم Ú©Ù‡ شده خوب است یک سری نکات‌ای را Ú©Ù‡ در این مناظره به چشم‌ام آمد بنویسم. نکات درباره‌ی Ù…Øتوای ØرÙ‌های‌شان نیست، بلکه بیش‌تر درباره‌ی Ùرم آن است (Ùˆ گاهی متا-Ù…Øتوا). پیش از شروع لازم است بگویم Ú©Ù‡ من تخصص‌ای درباره‌ی Ùرم مناظره ندارم: یعنی نه درباره‌اش خوانده‌ام Ùˆ نه در مناظره‌های چندانی شرکت کرده‌ام Ú©Ù‡ تجربه‌ی شخصی داشته باشم (مثلا برخلا٠سخنرانی Ú©Ù‡ تجربه‌اش را دارم Ùˆ درباره‌اش هم می‌خوانم). اما به هر Øال وبلاگ خواننده دارد Ùˆ خواننده هم مطلب می‌خواهد. (;
در نهایت توجه کنید Ú©Ù‡ همه‌ی نکات خیلی جدی نیستند Ùˆ این‌که من مناظره را از Øدود دقیقه‌ی Û±Û¶ به بعد دیدم Ùˆ اØتمالا نکاتی را ندیده‌ام.
Ùˆ Øالا این شما Ùˆ این هم ÙÙ† مناظره از نگاه پاپ سولوژنیوس اول:
 ۱) مناظره بیش Ùˆ پیش از هر چیزی راجع به bullshitting است! هد٠اصلی‌ مناظره رسیدن از یک سری داده Ùˆ دانسته به معقول‌ترین نتایج ممکن نیست، بلکه هد٠نشان‌دادن درستی‌ی موضع شما Ùˆ غلط‌بودن موضع طر٠مقابل است. Øقیقت درستی یا نادرستی‌ی موضع شما اهمیتی ثانویه دارد.
 ۲) پرسش‌هایی Ú©Ù‡ از شما می‌شود تنها کلمات کلیدی‌ای هستند Ú©Ù‡ می‌توانید اطراÙ‌شان مانور بدهید. هم اوباما Ùˆ هم رامنی از آن کلمات استÙاده می‌کردند تا راجع به سیاست‌های خودشان صØبت کنند Ùˆ سیاست‌های طر٠مقابل را بکوبند. پاسخ دقیق Ùˆ ØµØ±ÛŒØ Ø¨Ù‡ سوال‌ها لزومی ندارد. Ùردای مناظره هم مردم یادشان نمی‌آید Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ پرسیده شد، بلکه یادشان می‌آید Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ Ú¯Ùته شد.
 ۳) منطق استÙاده‌شده در مناظره باید ساده باشد. زنجیر بلندی از «ال٠نتیجه می‌دهد ب»، «ب نتیجه می‌دهد ع»، Ùˆ «درست نبودن غ نتیجه می‌دهد Ú©Ù‡ ع نیز درست نیست» از Ù„Øاظ منطقی معادل این است Ú©Ù‡ «ال٠نتیجه می‌دهد غ». چنین استدلال‌ای سخت‌Ùهم است Ùˆ با مخاطب مناظره ارتباط برقرار نمی‌کند. استدلال مناسب در Øد «ال٠نتیجه می‌دهد ب» است. آن‌چه باید روی آن مانور داد،‌ شواهد است: بازتÙسیری از بعضی از شواهد را باید بیان کرد، بعضی‌ها را هم اصلا نه. بخش زیادی از مناظره بر این اساس است Ú©Ù‡ اولا شواهد مناسب در تایید ØرÙ‌مان بیاوریم (اوباما برای این‌که نشان دهد درباره‌ی مساله امنیت ملی شوخی ندارد مثال زد Ú©Ù‡ Ú¯Ùته بودم از عراق خارج می‌شویم Ú©Ù‡ شدیم، مسببین یازده سپتامبر را هم مجازات می‌کنیم Ú©Ù‡ بن لادن الان کشته شده است Ùˆ بعد به Ú©Ù…Ú© استقرای تجربی این‌طور القا کرد Ú©Ù‡ درباره‌ی مساله‌ی سÙارت امریکا در لیبی هم بر سر ØرÙ‌اش باقی خواهد بود) Ùˆ نشان دهیم Ú©Ù‡ شواهدی وجود دارد Ú©Ù‡ با استدلال طر٠مقابل نمی‌خواند (رامنی ادعا کرده بود Ú©Ù‡ هدÙ‌اش پیش‌رÙت همه‌ی امریکایی‌هاست – یا چیزی شبیه به این – Ùˆ اوباما در Øرکتی ماهرانه ماجرای Ùیلم خصوصی Ùˆ Ú¯Ùته‌ی رامنی درباره‌ی Û´Û· درصد را به روی‌اش آورد).
 ۴) اسم پرسش‌گر را در پاسخ‌تان بیاورید Ùˆ مستقیم خطاب‌اش کنید. بخش قابل توجه‌ای از صØبت‌تان نیز به روی او باشد، اما به دیگران هم بنگرید Ùˆ در اطرا٠صØنه هم راه بروید. هر دوی اینان چنین کردند.
Ûµ) بگویید Ú©Ù‡ اگر Øر٠طر٠مقابل را بپذیرند Ú†Ù‡ خواهد شد Ùˆ موضع شما مخاطب را به کجا خواهد برد. مثلا رامنی اشاره کرد Ú©Ù‡ اگر مردم اوباما را انتخاب کنند، همان چهار سال پیش تکرار می‌شود. در دور پیش هم اصولا شعار اوباما مبتنی بر تغییر بود: جدایی از وضع Øاضر.
Û¶) عذرخواهی نکنید Ùˆ خود را ضعی٠جلوه ندهید. اوباما هیچ‌وقت عذرخواهی نکرد Ùˆ Ù†Ú¯Ùت کوتاهی شده است یا چیزی از این دست. در ضمن ننه من غریب‌ام بازی هم در نیاورید. با وجود این‌که جمهوری‌خواهان Ú©Ù„ÛŒ مانع برای‌اش در این مدت درست کردند، اما Ù†Ú¯Ùت «اگر می‌گذاشتند، Ùلان کار را می‌کردم اما نگذاشتند». در واقع شاید بتوان Ú¯Ùت Ú©Ù‡ اوباما خود را در قالب کهن‌الگوی قهرمان مردمی جا می‌زد. رامنی چطور؟ (*)
Û·) مناظره‌ی سیاسی جای Ùروتنی Ùˆ تواضع نیست. یا دست‌کم گویا امریکایی‌ها با تواضع خر نمی‌شوند. ایرانی‌های شاید Ú©Ù…ÛŒ Ùرق داشته باشند. هنوز اهمیت معنویات برای ما آن قدر است Ú©Ù‡ اگر اØساس کنیم Ú©Ù‡ طر٠مرتبط به عالم معناست Ùˆ نور الهی چهره‌اش را روشن کرده است، کاری نداریم Ú©Ù‡ طر٠اصلا بلد است کاری بکند یا نه Ùˆ یا Øتی اصلا می‌تواند Øر٠بزند یا خیر.
Û¸) اتهام‌های طر٠مقابل را بی‌پاسخ نگذارید. اوباما سعی کرد هر ادعای نادرست رامنی را پاسخ دهد، Øتی شده با پریدن وسط ØرÙ‌اش.
 ۹) گه‌گاه پریدن در وسط Øر٠طر٠دیگر بد نیست. اگر لازم شد مچ‌اش را بگیرید، همان موقع بگیرید.
Û±Û°) یک راه پا پرهنه وسط Øر٠دیگری پریدن این است Ú©Ù‡ واقعا از صندلی‌تان بلند شوید Ùˆ بیایید جلوی صØنه Ùˆ Øر٠بزنید. از Ùیزیک خود بهره ببرید.
Û±Û±) راه‌رÙتن Ùˆ Øرکت دست‌ها. چون چوب نیاستید،‌ دست‌های‌تان را هم تکان دهید اما نه خیلی زیاد. Øرکت دستان‌تان در ببیننده تصور وجود هاله‌ای از انرژی می‌دهد.
Û±Û²) وقتی طر٠دیگر Øر٠می‌زند Ùˆ شما منتظرید، سرتان را پایین نیاندازید. دÙعه‌ی پیش اوباما چنین کرد Ùˆ گند زد. این دÙعه همه‌اش سر بالا بود. در ضمن چند خنده‌ی بایدن اندر سÙیه‌ای هم کرد Ú©Ù‡ به نظر می‌آید موÙÙ‚ بود.
Û±Û³) مجری ممکن است شما را تایید کند؛ بخواهید Ú©Ù‡ تاییدش را دوباره بلند بگوید. (وقتی رامنی Ú¯Ùت Ú©Ù‡ اوباما Ùردای Øمله به سÙارت امریکا در لیبی آن را تنها ناشی از اغتشاش یا چیزی مثل آن دانست Ùˆ نه Øرکت تروریستی Ùˆ اوباما مخالÙت کرد، مجری Øر٠اوباما را تایید کرد. رامنی وسط ØرÙ‌اش پرید ولی اوباما از مجری خواست تا ØرÙ‌اش را دوباره بگوید.)
Û±Û´) از عصبانیت کنترل‌شده استÙاده کنید، همان‌طور Ú©Ù‡ اوباما عصبانی شد Ùˆ اشاره کرد Ú©Ù‡ Ùرمانده Ú©Ù„ قوا اوست Ùˆ اگر لازم باشد پدر همه را در می‌آورد! عصبانیت طر٠مقابل را می‌ترساند Ùˆ Øدس می‌زنم ترس باعث تضعی٠قدرت استدلال منطقی‌ی طر٠مقابل می‌شود. اما مواظب باشید تا خودتان زیاد عصبانی نشوید Ú©Ù‡ اختیارتان از دست برود. شاید به‌ترین کار این است Ú©Ù‡ اگر شرایط ایجاب کرد اندکی عصبانی بشوید Ùˆ با غلو براÙروختگی‌ی پدرانه‌ی خود را بیش از عصبانیت درونی‌تان نشان دهید.
Û±Ûµ) به نظر Øمله به شخصیت طر٠مقابل بی‌Ùایده Ùˆ یا Øتی مضر است. سیاست‌مداری Ú©Ù‡ بØØ« را از عرصه‌ی عمومی به نقایص Ùردی طر٠مقابل می‌کشاند قلب مردم لیبرال Ùردیت‌مØور امریکا را جلب نمی‌کند. این ماجرا شاید Ú©Ù…ÛŒ در ایران Ùرق کند چون به هر Øال معنویات مهم است. اما بیش از Øد هم نمی‌توان به شخصیت طر٠Øمله کرد: ماجرای موسوی Ùˆ اØمدی‌نژاد Ùˆ «بگم بگم؟» را Ú©Ù‡ به خاطر داریم.
Û±Û¶) به خاطر داشته باشید Ú©Ù‡ ÙÙ† مناظره به Ú©Ù„ با آداب Ú¯Ùتار Ùرق دارد. یکی درباره‌ی سیاست است Ùˆ بازی‌ی قدرت، دیگری درباره‌ی اخلاق است Ùˆ تلاش برای درک متقابل. توصیه‌ی من این است Ú©Ù‡ مناظره نکنید، اما اگر مناظره کردید آن را درست انجام دهید.
۱۷) مناظره تمرین می‌خواهد؛ همان‌طور که سخنرانی تمرین می‌خواهد. اوباما به طور خاص برای این دور تمرین کرد. رامنی هم که مدت‌هاست در اردوی سخنرانی و مناظره به سر می‌برد.
Û±Û¸) در نهایت به خاطر داشته باشید Ú©Ù‡ ÙÙ† مناظره قدمت‌ای طولانی دارد Ùˆ آدم‌ها خیلی به آن اندیشیده‌اند Ùˆ تجربیات‌شان را هم ثبت کرده‌اند. اگر واقعا به یادگیری مناظره علاقه دارید بروید Ùˆ منابع واقعی Ùˆ اصولی را بخوانید. این نوشته‌ی من، همان‌طور Ú©Ù‡ پیش‌تر هم Ú¯Ùتم، صرÙا یک مشاهده است.
(*):‌ این یکی دو جمله را Øتی کم‌تر از جمله‌های دیگر جدی بگیرید. من در Øال Øاضر سواد چندانی درباره‌ی کهن‌الگوهای یونگی ندارم، اما ØرÙ‌زدن درباره‌شان نویسنده را در هاله‌ی گرم Ùˆ نرمی از عرÙان اسطوره‌ای Ùرو می‌برد Ú©Ù‡ مطلوب است.
4 thoughts on “ÙÙ† مناظره از نگاه پاپ سولوژنیوس اول”
عالی بود، آورین.
ولی ای کاش این مناظره ها بیشتر منطبق بر واقعیت Ùˆ متکی به داده های صØÛŒØ Ø¨ÙˆØ¯.
عالی بود!
در ضمن عبارت بایدن اند سÙیه‌اش هم روØ‌مون رو برای امروز شاد کرد.
Øاشیه‌نویسی یکی از شاگردان Øقیر استاد بر کتاب ÙÙ† مناظره‌ی ایشان:
Û°-Û±- کَرَم استاد Ùˆ طبع خطابخش پوزش‌پذیرشان ایشان را برآن داشته Ú©Ù‡ بی‌هیچ توضیØÛŒ مرقوم Ùرمایند Ú©Ù‡ تماشاگران سؤالهایشان را می‌پرسیده‌اند. واقعیت اما اینجاست Ú©Ù‡ Øضار سؤالهایشان را پیشاپیش تقدیم کرده بوده‌اند Ùˆ از آن میان آنهایی Ú©Ù‡ موضوعشان را پیشتر کارزارهای انتخاباتی دو طر٠تواÙÙ‚ کرده‌بودند، انتخاب شده بود Ùˆ اجازه داشتند بپرسند. ضمن اینکه هیچ Øاضری از Øاضران ØÙ‚ نداشته پس از جواب هر یک از دو طر٠سؤال دنباله‌رو بپرسد. چراکه پیشتر Ùˆ در زمان ریاست جمهوری اسبق این موضوع گنده‌کاری بالا آورده بوده!
Û°-Û²- طنز بیان استاد بخوبی رسوا میکند Ú©Ù‡ آنچه برای ما عوام کم‌Ùهم مهم است Ùرم است Ùˆ کسی به درستی یا ربط آنچه Ú¯Ùته میشود توجه نمیکند. همینکه کسی اسم چند شهر در اÙغانستان را بیاورد کاÙیست Ú©Ù‡ Ú¯Ùته‌شود به‌به طر٠سیاست خارجی را بلد است. استاد در رسوا کردن عادات Øیرت‌آور ما عوام چیره‌دست است.
Û²-Û±- استاد به موجزترین Ø´Ú©Ù„ این Øقیقت را بیان کرده‌اند. اینکه مجری برنامه خطاب به یکی از نامزدها Ú¯Ùت Ú©Ù‡ در مورد این موضوع الان وقت نداری صØبت Ú©Ù†ÛŒ اما وقتی سوال بعد را پرسیدم آنجا در موردش صØبت کن، نشان میدهد Ú©Ù‡ هرچه میخواهد دل تنگت بگو Ùˆ سؤالهای من همینطور برای قشنگی‌ست Ùˆ وجود من اینجا Ùˆ مردم در اتاق Ùˆ بینندگان در خانه خیلی مهم نیست. شما کار خودت را بکن — ما ماست خودمان را میخوریم.
Û³-Û±- Ú†Ù‡ زیبا Ùرموده‌اند استاد. Øقیقت دیگر پشت منطق استدلالها Øقیقت «من آنجا بوده‌ام پس می‌دانم» استعماری-انسان‌شناسانه- تبلیغ مذهبی‌ست. یکی از دو طر٠ماجرا وقتی درباره‌ی Ø³Ù„Ø§Ø Ø§Ø²Ø´ پرسیدند داستان کسی را تعری٠کرد Ú©Ù‡ در تیراندازی اخیر گلوله خورده Ùˆ Øالا خدا را شکر Øالش رو به بهبود است. برای Ú†Ù‡ اینرا Ú¯Ùت؟ برای اینکه بگوید من تجربه‌ی مستقیم دارم پس میدانم. یکی دوستی در ارتش دارد Ú©Ù‡ میجنگد Ùˆ شرایط را میداند. یکی مادربزرگش آنطور بوده Ùˆ توانسته Ùˆ شده Ùˆ پس در مورد بقیه هم میشود. درست مثل انسان‌شناسهای اولیه یا مبلغین مذهبی Ú©Ù‡ به کشورهای دیگر میرÙتند. تمام منطقشان این بوده Ú©Ù‡ من دیده‌ام Ú©Ù‡ می‌گویم اینها عقب‌اÙتاده هستند/اØمقند/… . اگر بگویی Ú©Ù‡ اینطور نیست میگویند مگر شما دیده‌ای Ú©Ù‡ میگویی؟
Û¶-Û±- استاد Ú†Ù‡ خوب Ú¯Ùته‌اند. علاوه بر این قهرمان باید آدم خانواده‌داری باشد Ùˆ دست آخر زن Ùˆ بچه‌اش را ببوسد. برای همین خانواده باید در مناظره Øضور داشته باشد. مجرد اگر باشی جایی در این معادله نداری.
Û±Û°-Û±- همینطور است استاد بزرگ! زبان بدن بسیار مهم‌تر است. اوباما به دو سنت سخن Ùˆ بدن وصل است:‌یکی سنت سیاه Ùˆ دیگری سنت سÙید. Ùˆ به تناسب Ùˆ آگاهانه از هر دو در موقعیت‌های مختل٠استÙاده میکند.
اصولا ÙÙ† مناظره چیست؟ Ùˆ هدÙØ´ چیست؟
این سوال Ú©Ù…ÛŒ نیست. از قدیم سر این سوال دعوا بوده. مثلا اگر سقراط مطلب ترا میخواند به این زودی ها دست از سرت بر نمیداشت Ùˆ با Ù…Øبت (دروغین) Ùراوان میگÙت : دوست گرامی Ú†Ù‡ خوب نکته سنج ودقیق بودی Ú©Ù‡ در این 16 دقیقه توانستی 18 نکته از نقاط ضع٠و نکات قوت موجود در یک مناظره را پیدا کنی، این خود نشان از هوش Ùˆ ذکاوت تو دارد.اما مگر نه این Ú©Ù‡ تنها وقتی ضع٠و قدرت چیزی را Ù…Ùهمید Ú©Ù‡ خود آن چیز را شناخت؟ بیا Ùˆ برایم تغری٠کن Ú©Ù‡ ÙÙ† سخن وری چیست Ùˆ هدÙØ´ چیست؟
(مراقب جواب خود باش .اگر بگویی هد٠این ÙÙ† اقناع طر٠مقابل است باید به سوال دیگری جواب دهی Ùˆ ……. خلاصه سقراط برایت دام انداخته )
این خزعبلات را Ú¯Ùتم Ú©Ù‡ بگویم :1) آنچه شما در این جا اوردید (به نظر من Ùˆ سقراط) اصولا ربطی به ÙÙ† مناظره ندارد. این ها سایه ای از ÙÙ† مناظره هستند. Ùˆ اصولا هنر Ù…Øسوب نمیشوند.
2) التماست میکنم رساله ÛŒ گرگیاس اÙلاطون رو بخون.