مسابقه گو بین انسان و ماشین
از امروز تا سه‌شنبه پانزده‌ام مارس قرارست یک سری مسابقه بین یکی از به‌ترین بازی‌کنان ØرÙه‌ای Ú¯Ùˆ (Go) به نام Lee Se-dol Ùˆ کامپیوتر برگزار بشود. بازی Ú¯Ùˆ یک بازی تخته‌ای دو Ù†Ùره است Ú©Ù‡ بازی‌کن‌ها به نوبت مهره‌های‌شان را روی زمین می‌گذارند Ùˆ هد٠نهایی ÙØªØ Ø³Ø·Ø Ø¨ÛŒØ´â€ŒØªØ±ÛŒ از زمین بازی است. تعداد Øرکات ممکن در هر قدم Ú¯Ùˆ نسبت به شطرنج خیلی بیش‌تر است Ùˆ برای همین برای کامپیوتر (Ùˆ اØتمالا انسان) بازی بسیار پیچیده‌تری است.
تا ده سال پیش اصولا کامپیوترها Ú¯Ùˆ–بازهای بدی بودند. اما به خاطر پیش‌رÙت‌های Monte Carlo Tree Search Ú©ÛŒÙیت کامپیوتر Ú©Ù„ÛŒ به‌تر شد. اما با این Øال تا چند ماه پیش به‌ترین کامپیوتر Ú¯Ùˆ–باز قابل مقایسه با یک انسان آماتور خوب بود، اما نه به‌تر. اما همین اکتبر سال پیش سیستم AlphaGoØŒ ساخته زیرمجموعه DeepMind شرکت Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ØŒ برای اولین بار توانست یک بازی‌گر ØرÙه‌ای را شکست دهد. بازی‌گر ØرÙه‌ای Ú©Ù‡ شکست خورده بود قهرمان اروپا است. اما اروپا مهد Ú¯Ùˆ نیست Ùˆ در نتیجه قهرمان‌اش دان Û² است Ùˆ با به‌ترین بازی‌کن دنیا خیلی Ùرق دارد. Øری٠این بار کامپیوتر، Lee Se–dolØŒ دان Û¹ است Ùˆ Ù†Ùر دوم دنیا.
ایده پشت AlphaGo ترکیب‌ایست از یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) [ویکی‌پدیا، کتاب کلاسیک ریچ ساتون Ùˆ اندی بارتو، کتاب مدرن‌تر چابا زپش‌واری، تز من برای بعضی جنبه‌های تئوری‌اش] Ùˆ شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Neural Network) [ویکی‌پدیا، کتاب در Øال نوشتن گودÙلو، بنجیو وکورویل] و Monte Carlo Tree Search. خیلی از ایده‌های پشت طراØی‌شان به Ùرم‌های دیگر پیش‌تر وجود داشته، اما کنار هم گذاشتن‌شان کاری است تازه Ùˆ مهم.
به نظرم اگر کامپیوتر برنده بشود، Ú©Ù‡ اØتمال‌اش رو Ú©Ù… نمی‌بینم، سال‌های سال از این پیروزی به عنوان یکی از مثال‌های موÙÙ‚ AI یاد خواهد شد. شاید قابل مقایسه با برد Deep Blue در مقابل کاسپاروÙ. در صورت برد،‌ ضربه جدی‌ای به باور عمومی‌ای وارد می‌شود Ú©Ù‡ به غلط تصور می‌کند هوش‌مندی Ùقط از آن انسان است.
در ضمن اگر می‌خواهید، می‌توانید همین الان اولین مسابقه را به صورت زنده ببینید.
تکمیلی:
۱) بازی اول را کامپیوتر برد. لی سی‌دول پیش از اتمام بازی اعلام شکست کرد.