2005
چيزي نمانده تا Ù„Øظه‌اي Ú©Ù‡ از تلاش کم‌Ùايده‌ي عيسي Ù…Ø³ÙŠØ 2005 سال گذشته باشد: هم‌چنان هم‌ديگر را گاز مي‌گيريم Ùˆ ÙˆØشي‌ترين‌هاي‌مان، با ايمان‌ترين‌هاي‌مان هستند!
5 thoughts on “2005”
سلام:)
میشه بیشتر ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¨Ø¯ÛŒÙ† Ú©Ù‡ چطور به این نتیجه رسیدین Ú©Ù‡ ÙˆØشیترها، با ایمانترینها هستند؟!خیلی جالب شد واسم!
شايد Ù„Ùظ “ايمان” آن‌قدر صØÙŠØ Ù†Ø¨Ø§Ø´Ø¯ Ú©Ù‡ “ايمان به مذهب” (Ùˆ نه الزاما خداوند) به اين موضوع بيايد. اما ÙŠÚ© نگاهي به جنگ‌اÙروزان اخير بکنيد، به ارتباطشان پي مي‌بريد:
-جامعه‌ي امريکا مذهبي است Ùˆ بوش جز مذهبي‌ترين رييس‌ جمهوران آن‌جاست. هم‌چنين کلي از راي اين دوره‌ي بوش به خاطر برانگيختن Øس مذهبي‌ي مردم آن‌جا بوده است. اميدوارم نيازي نباشد تا اثبات کنم Ú©Ù‡ بوش ÙŠÚ© “ÙˆØشي” است!
-کلي از بدبختي‌ي Ùعلي‌ي جهان زير سر اصول‌گرايان اسلامي است. آن‌ها آن‌قدر به “ايمان” خود باور دارند Ú©Ù‡ Øاضرند جان هزاران Ù†Ùر را بدون اغماض بگيرند.
-اسراييل!
-Ùلسطين!
-ايران!
… Ùˆ خيلي موارد ديگر. نکته‌ي مشترک بين همه‌ي اين‌ها اين است Ú©Ù‡ “ايمان” به عنوان ÙŠÚ© عنصر “غيرعقلاني” باعث Ú©Ù… اثر شدن “تعقل” لازم براي انسانيت مدرن مي‌شود. ايمان باعث مي‌شود آرماني والا به عنوان هد٠اصلي درآيد Ùˆ آن آرمان درست مثل چماق چماق‌داران عزيز بخورد توي سر ملت! نمي‌گويم اين خشونت “بد” است (Ú©Ù‡ طبق معيارهايي خوب است)ØŒ اما مي‌گويم ÙŠÚ©ÙŠ از دلايل اين “خشونت”ØŒ ايمان بالا است!
البته ايمان بالا مي‌تواند باعث کم‌تر شدن خشونت هم بشود. اگر مسيØيان مثل عيسي عمل مي‌کردند Ùˆ به اين باور داشتند Ú©Ù‡ اگر کشيده‌اي به گوش چپ‌شان خورد، سمت راست صورت‌شان را جلو بياورند (باز هم نمي‌گويم کار درستي است!) آن‌گاه ايمان تبديل مي‌شد به روشي براي کم‌تر شدن خشونت. اما عملا گويا مسير تاريخ به گونه‌اي ديگر شده است.
من در این مورد بازم Øر٠دارم ولی باید یه Ú©Ù… مطالعه کنم Ú©Ù‡ منسجم تر بشه.اما Ùعلاً وقت Ú©Ù… به جهت امتØانات.Ùکر کنم مذهب،ایمان Ùˆ اعتقاد رو باید مشخص کرد،تعری٠کرد(Øوزه اش رو)در هر صورت من واسه یه بØØ« Øسابی آماده ام:)
خوب، تمام این مسائلی Ú©Ù‡ عنوان کردید (امریکا، ایران، چماق چماقداران Ùˆ…) به مسائل سیاسی ربط دارد نه دین نه مذهب Ùˆ …
_ از امریکا شروع میکنم.البته در مورد مسائل سیاسی اطلاع چندانی ندارم، اما Ùکر میکنم سیاستهای بوش مانند اندیشه های ماکیاولی باشد.ماکیاولی معتقد است Ú©Ù‡ Øاکم برای ØÙظ دولت Ùˆ مصلØت آن باید از ویژگیهای شیرصÙتی Ùˆ روبه صÙتی یعنی سرکوبگری برخوردار باشد Ùˆ بی وقÙÙ‡ در مقابل “بخت نا مساعد” بستیزد.وظیÙÙ‡ ÛŒ Øاکم رÙع آشÙتگی Ùˆ هرج Ùˆ مرج است Ùˆ برای اینکار مجاز است تا از زور Ùˆ خشونت Ùˆ Ùریب استÙاده کند.
توجه داشته باشید Ú©Ù‡ در امریکا دانشمندان سیاسی روی کار هستند (نه مثل کشورهای ایران Ùˆ…)در آنجا تأکید میشود بر ضرورت عدالت Ùˆ آزادی، تأکید میشود بر اینکه Øاکم باید عادل باشد Ùˆ رعایت دین Ùˆ اخلاق را بکند.اما منظورشان این نیست Ú©Ù‡ غایت Ùˆ هد٠سیاست دین Ùˆ اخلاق Ùˆ عدالت است بلکه اینها ابزار هستند برای کسب Ùˆ ØÙظ قدرت.Øتی معتقدند (به طور پنهان) Ú©Ù‡ لازمه ÛŒ ØÙظ Øکومت وجود Ùقر Ùˆ ترس Ùˆ… در بین مردم است.البته این مسأله ÛŒ وجود Ùقر در بیشتر سیاستها از قدیم بوده، Øتی در ایران، در زمان آغا Ù…Øمد خان Ùˆ شاید هم پیش از او. پس با این تÙاسیر بوش مذهبی است یا مذهب نما؟ وقتی بوش در ماه رمضان مراسم اÙطاری برگزار میکند، یعنی بوش مذهبی است یا میخواهد از راه مذهب وارد شود Ùˆ روی اÙکار مردم کار کند؟ این اعمالش را باید به مسائل سیاسی ربط داد نه مذهبی. با شناختی Ú©Ù‡ از بوش هست Ùˆ اینطور Ú©Ù‡ شما به صراØت میگویید مذهبی ترین، مذهبی بودن مردم امریکا هم زیر سؤال میرود. در ضمن سه عامل باعث انتخاب مجدد بوش شد: خدا، آزاد کردن هم جنس بازی Ùˆ عامل سومش را هم متأسÙانه یادم نیست.
_ Ùˆ ایران: مذهب Ùˆ یا اسلام را در ایران از قبل از سال 57 مثال میزنم. Øتماً شنیده اید، سازمان مجاهدین خلق؛ Ú©Ù‡ یک سری از روشنÙکران مسلمان مبارز بودند.توصیÙشان از اسلام، تجدید نظر طلبی بود یعنی میگÙتند Ú©Ù‡ اسلام را باید با Ù…Ùاهیم مدرن همان سالها تطبیق داد. شهرام یکی از رهبران این سازمان بعد از مدتی شروع به بازبینی اسلام کرد Ùˆ به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ اسلام را نسبت به مارکسیسم _ لنینیسم باید در مقام دوم قرار داد.بعد در یک اطلاعیه ÛŒ علنی اعلام میکنند:” ما گمان میکردیم Ú©Ù‡ میتوانیم مارکسیسم Ùˆ اسلام را با هم ترکیب کنیم ولی دریاÙتیم Ú©Ù‡ این Ùکر ناممکن است.ما مارکسیسم را انتخاب کردیم….” این سازمان Ú†Ù¾ÛŒ یا کمونیستی با اندیشه ÛŒ اسلام Ùˆ با جمعی از مسلمانان تشکیل شد Ùˆ باز هم اسلام یا مذهب به کنار رÙت. کنار رÙتن مذهب یا اینگونه به صراØت بیان میشد یا نه، ولی مذهب به Øاشیه میرÙت یا مذهب دستاویز میشد. نکته ÛŒ دیگر Ú©Ù‡ به نظرم باعث خدشه دار شدن دین یا مذهب در ایران میشود؛ نبودن سیاستدانهای واقعی بر سر کار است. به نوعی همه چیز با هم قاطی شده ضمن اینکه اگر بیوگراÙÛŒ دانشمندان سیاسی جهان را نگاهی بیندازیم اکثر آنها جامعه شناسی، ÙلسÙÙ‡ Ùˆ علوم سیاسی خوانده اند. خودتان بهتر میدانید Ú©Ù‡ در این دوران با مسائل Øوزوی Ùˆ غیره نمیشود Øکومت Ùˆ دولت خوبی داشت یا اینکه در اکثر اعتراضات به دولت، مانند روز دانشجو یا 18 تیر بیشترین اÙراد شرکت کننده از دانشکده های ÙÙ†ÛŒ هستند.( البته نمیخوام بگم اینها چیزی از سیاست نمیدانند.)
_ در Ú©Ù„ مذهب Ùˆ سیاست را با هم ترکیب نکنیم، مذهب صرÙاً ابزار است نه عامل ÙˆØØ´ÛŒ گری.
_ در مورد اینکه Ù…ÛŒ گویید ایمان باعث خشونت میشود: نمونه ای را مثال میزنم، طالبان گروه بسیار اÙراطی Ùˆ به نظر من ÙˆØØ´ÛŒ. منشأ ایمانشان Ú†Ù‡ بود؟ منشأ ÙˆØØ´ÛŒ گریشان چه؟ اسلام؟ مذهبشان این ÙˆØØ´ÛŒ گریها Ùˆ این اÙراطها را نمیخواست، مگر ابن ملجم نبود Ú©Ù‡ پیشانی اش گویای نماز Ùراوان بود… به این Ø´Ú©Ù„ نمیشود به طالبان Ú¯Ùت: مذهبی ترین. همانطور Ú©Ù‡ ما تمیزی را سÙارش میکنیم اما به آدم وسواس نمیگوییم تمیزترین Ùˆ وسواس رو نوعی بیماری میخوانیم.
_ Ùˆ ایمان باعث Ú©Ù… شدن اثر تعقل برای انسانیت مدرن میشود:Ùکر کنم انسان مدرن است نه انسانیت مدرن. Ùˆ جوابم را با نمونه ÛŒ بارزی از انسان متعقل(!) یعنی نیچه میدهم. میتوانید نتیجه ÛŒ تعقل Ùˆ بی ایمانی اش را در نامه ای Ú©Ù‡ برای خواهرش نوشته ببینید ( جایی میگوید: غیرپرستی چیست؟خود را باید خواست Ùˆ خود را باید پرستید Ùˆ نهایتاً در نامه به خواهرش:…خدایا من امروز Ú†Ù‡ تنها هستم…هیچکس نیست Ú©Ù‡ نوازش دوستانه بر من روا دارد.) نمونه های دیگرش شوپنهاور،در ایران خیام (البته میگویند:”خیام شاعر” ) Ùˆ… با رد کردن ایمان Ùˆ خدا Ùˆ روی آوردن به تعقل به تنهایی در نهایت به پوچی میرسیم.اگر نگاهی به آمار خودکشی در سازمان بهداشت جهانی در کشورهای اروپایی بیندازیم، میبینیم Ú©Ù‡ خودکشی در میان اÙراد تØصیلکرده Ùˆ کلاً روشنÙکر بیشتر است.
_ ایمان واقعی Ùˆ درست ÙˆØØ´ÛŒ گری نمی آورد.
زیاد زیاد Øر٠زدم،شرمنده. موÙÙ‚ باشید Ùˆ واقع گرا!
celexa effects heidi celexa celexa and pregnancy