دل‌آرا
اگر دوست داشتید بروید و این طومار را امضا کنید. این طومار علیه اعدام پیش‌روی دل‌آرا دارابی است.
ماجرای دل‌آرا -این‌طور Ú©Ù‡ تعری٠کرده‌اند- این است Ú©Ù‡ او Ùˆ دوست‌ Û±Û¹ ساله‌اش (پسر) به خانه‌ی زن‌ای می‌روند برای امر دزدی! در این وسط زن به قتل می‌رسد. دل‌آرا چون در آن هنگام Û±Û· سال داشته، مسوولیت قتل را می‌پذیرد به این امید Ú©Ù‡ اÙراد زیر Û±Û¸ سال اعدام نخواهند شد. اما گویا این‌گونه نشده است Ùˆ جمهوری اسلامی بر خلا٠معاهده‌ای بین‌المللی Ú©Ù‡ پیش‌تر قبول کرده بود،‌ او را Ù…Øکوم به اعدام می‌کند.
سوال‌ای Ú©Ù‡ این وسط برای‌ام پیش آمده این است Ú©Ù‡ چرا هیچ‌کس ØرÙ‌ای از زن‌ای Ú©Ù‡ کشته‌شده نمی‌زند؟ آیا زندگی‌ی او کم‌تر از زندگی‌ی دل‌آرا ارزش داشته؟ در واقع دل‌آرا Ú†Ù‡ قاتل باشد Ùˆ Ú†Ù‡ نباشد، کمینه دزد است. جزای سزاوار او بØث‌ای دیگر است، اما دل‌آرا Ú†Ù‡ به دلیل هیجان آنی Ùˆ Ú†Ù‡ به دلیل خواست درازمدت‌اش Øاضرشده به دزدی دست یازد Ùˆ البته Ú©Ù…ÛŒ خشونت هم *گویا* خیلی از نظرش بد نبوده است (در این مورد تنها Øدس می‌زنم. نمی‌دانم صØنه‌ی دزدی چگونه بوده. آیا پسر واقعا کشته Ùˆ دل‌آرا مخالÙت کرده یا این‌که پسر کشته Ùˆ دل‌آرا چیزی Ù†Ú¯Ùته یا پسر کشته Ùˆ دل‌آرا مشارکت کرده).
Ùˆ یک سوال دیگر: Ùرض کنیم دادگاه قبول کند Ú©Ù‡ اعترا٠اولیه‌ی دل‌آرا درست نبوده.
Øال دو Øالت پیش می‌آید. یکی این‌که پسر Û±Û¹ ساله تنها قاتل بوده است Ùˆ دیگری این‌که هر دو در قتل نقش داشته‌اند (Øالت دیگر را Ú©Ù‡ زن به طور خود به خود کشته‌شده به دلایل مشخص در نظر نمی‌گیرم).
ابتدا Ùرض کنیم Ú©Ù‡ پسر Û±Û¹ ساله تنها قاتل بوده است Ùˆ هر گونه اتهامی (جز مثلا دزدی) از دل‌آرا برگرÙته شود. در این صورت پسر Û±Û¹ ساله اعدام خواهد شد. آیا این قابل قبول است؟ جدا از این‌که اعدام جزای درست‌ای است یا خیر، کس‌ای می‌تواند توجیه کند Ú©Ù‡ Ù…Øکومیت پسر عادلانه‌تر است از Ù…Øکومیت دل‌آرا چون پسر در قتل واقعا نقش داشته ولی دل‌آرا نداشته.
Øالت دیگر این‌که هر دو نقش داشته‌اند. در این صورت با توجه به این‌که دل‌آرا به دلیل کم‌سالی Ù…Øکوم شناخته شود یا نه، دو Øالت دیگر ایجاد می‌شود. اولی این‌که دختر Ùˆ پسر هر دو باید اعدام شود Ú©Ù‡ طبیعتا بدتر از وضعیت Ùعلی است (اگر Ùرض کنیم Ú©Ù‡ Ù…Øکومیت اعدام چیز بدی است) Ùˆ دیگر این‌که دختر باید بخشوده شود ولی پسر باید اعدام شود. آیا این Øالت اخیر عادلانه است؟
اینک این سوال برای‌ام پیش می‌آید Ú©Ù‡ آیا می‌توان مرزی دقیق Ùˆ سÙت Ùˆ سخت برای Ù…Øکومیت قضایی مشخص کرد Ùˆ Ú¯Ùت مسوولیت شخص‌ای مثلا Û±Û· ساله به Ú©Ù„ با شخص‌ای Û±Û¹ ساله تÙاوت دارد؟ Ú†Ù‡ چیزی باعث این تÙاوت می‌شود؟
41 thoughts on “دل‌آرا”
سخت است Ù…Øکوم کردن …
با این توضیØاتی Ú©Ù‡ دادی، Øتما میرم پتیشن رو امضا Ù…ÛŒ کنم! Ø›)
akhe tu mamlekati ke be daghighe ham nemikeshe hame ghanuna avaz mishe entezare bishtar az in ro dari?
نه نمیâ€ØªÙˆØ§Ù†.
Ùˆ چون بنا به دلايلی (مثلن اين Ú©Ù‡ دلâ€Ù…ان نمیâ€Ø®ÙˆØ§Ù‡Ø¯) در شرايط Ùعلی نمیâ€ØªÙˆØ§Ù†ÙŠÙ… مجازات اعدام را Øذ٠کنيم، علیâ€Ø§Ù„Øساب هر Ú†Ù‡ بيشâ€ØªØ± کسانی را اعدام Ù…ÛŒâ€Ú©Ù†ÙŠÙ…. اگر گناهâ€Ú©Ø§Ø± بودند Ú©Ù‡ بهâ€ØªØ±ØŒ اگر هم نبودند، مستقيم Ù…ÛŒâ€Ø±ÙˆÙ†Ø¯ بهشت Ùˆ Øتی از اون ÙŠÚ©ÛŒ هم بهâ€ØªØ±.
سوال بعد؟
سلام
بعد از مدتها وبلاگتو دوباره دیدم. یاد ایام قدیم. به هر Øال در مورد بØØ« اعدام .شاید نظر من یه خورده قرون وسطایی باشه اما خودتو بذار جای اقوام مقتول. دو تا جوون اومدن به خاطر مال Ùˆ اموالش کشتنش. من Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ Ú¯Ù… دندنشون نرم شه . جÙتشون رو اعدام کنن تا دیگه کسی از این غلطای زیادی نکنه!
یه مقاله خوندم، دوست داشتی یه نگاهی بهش بنداز؛ رویکردی جامعه شناختی به عدالت كيÙري Ùˆ قصاص:
http://sociologyofiran.com/index.php?option=com_content&task=view&id=477&Itemid=65
کاش قضات Ùˆ مسئولین هم موشکاÙانه Ùˆ تØلیلی به مسائل Ù…ÛŒ نگریستند!
Ùکر Ù…ÛŒ کنم مسئله مهم اینجا مبارزه برای از بین بردن مجازات اعدام است. آن هم به این دلیل ساده Ú©Ù‡ ما انسان ها به کسی جان نداده ایم Ú©Ù‡ بخواهیم ازش بگیریم. Øالا این مبارزه در این مورد بخصوص Ù…ÛŒ تواند در قالب تلاش برای نجات جان دل آرا پیش برود.
من اين طومار رو امضا نكردم Ùˆ دقيقا خط به خط چيزهايي كه نوشته بودي رو خوندم ….كاملا مواÙقم با اينكه به هر Øال خطاي بزرگي در جريانه اما اينكه Ú†Ù‡ كسي قتل رو مستقيم انجام داده هم مواÙقم Ùˆ دليلي نداره كسي با وجود شراكت در دزدي به جاي كسي كه قتل انجام داده كشته بشه …..
سیب زمینی های ما گندیده اند.
سلام. ما Ú©Ù‡ نوشته های شما را خواندیم. شما هم اگر وقت کردید این نوشته ما را بخوانید. شاید نکته Ù…Ùیدی در آن یاÙتید. اگر نظرتان را هم مرقوم بÙرمایید لط٠بزرگی کرده اید.
خیلی ممنون.
عجب !. من سال گذشته در وبلاگم در مورد دلارا نوشته بودم البته خبری بود در بی بی سی در مورد نمایشگاه نقاشی Ú©Ù‡ برایش برگزار شده بود یادم Ù…ÛŒ آید نقاشی های سیاه اما جالبی بودند. (البته وبلاگ قبلی ام را پاک کرده ام وگرنه لینک اش را Ù…ÛŒ دادم) دقیقا یادم نیست داستان از Ú†Ù‡ قرار بود. اما به شخصه با مجازات اعدام در مورد قاتلین Ùˆ نه سیاسیون Ùˆ غیره مشکلی ندارم!! Øالا یکی نیست بگه منو این وسط چرا جو گرÙته:)))))
تاکید Ù…ÛŒ کنم با مجازات اعدام برای کسانی Ú©Ù‡ برای ابراز عقیده مثل سیاسیون مخالÙÙ… . Ùردا ملت Ù†Ú¯Ù† من چقدر آدم بی نزاکتی ام Ú©Ù‡ Øقوق بشر Øالیم نیست :دی
راستش چند وخت پيش با يه Øقوقدان سر اين بØØ« مي‌كرديم كه اعدام اصولا بايد اصلا در هيچ قانوني باشه يا خير. اون آقا مي‌گÙت بايد تمام مجرم‌ها رو برد Ùˆ اصلاØشون كرد. من اعتقاد دارم بايد مردم ياد بگيرن مسئوليت كاري كه كردن Ùˆ بپذيرن. تو اين مملكت اگه اعدام نباشه كه مردم تو خيابون همديگرو مي‌جون. 17 ساله با 19 ساله Ùرقي نداره. شايد جنبش زنان از اين مساله استÙاده‌اي بكنه، كه ØÙ‚ هم داره. چون راه‌هاي ديگه در اين جامعه مدني ما وجود ندارن به Øمد الله! اما قانون 18 سال براي بچه‌هايي كه هرگز بزرگ نمي‌شن، لااقل تا 30 سالگي، كمي ظالمانه‌ست.در هر صورت، توي هيچ جامعه‌اي نبايد قانون رو پيچوند. اگر بدونن اعدام در انتظارشونه بي‌خود به مردم تعرض نمي‌كنن.گرچخ اين بØØ« خيلي پيچيده‌تر از اين ØرÙ‌هاست.بنابراين به نظرم بهتره امضا نكنم قضيه‌رو!
خوشØالم Ú©Ù‡ می‌بینم کسانی هستند Ú©Ù‡ مثل من Ùکر می‌کنند Ùˆ تا کسی مجرم به Øساب میاد بدو بدو نمی‌رن یه تومار رو امضا کنن. به قول شما دست Ú©Ù… این خانوم یه دزد هستش Ùˆ شریک در جرم Ùˆ شاید هم قاتل. مایی Ú©Ù‡ اونجا نبودیم چجوری می‌تونیم یه تومار امضا کنیم Ùˆ درخواست آزادی کسی رو کنیم Ú©Ù‡ Ú©Ù… Ú©Ù… یه دزد هستش. Øالا سنش هر Ú†Ù‡ می‌خواهد باشد. اگر به قدر کاÙÛŒ خودش رو زرنگ می‌دونسته Ú©Ù‡ دست به دزدی بزنه، همون قدر هم باید مسئولیت پزیر باشه در مقابل این زرنگی. ممنون از نوشته شما. بنده شخصا هیچ کدوم از این تومارها رو امضا نمی‌کنم چون همه این داستانها Ùˆ ماجراها دهان به دهان به اینجا رسیده Ùˆ واقعیتش ممکنه بارها بالا Ùˆ پایین شده باشه تا به گوش من Ùˆ شما رسیده باشه.
چند پرسش در معز من وول می‌زند Ùˆ آن هم این‌که آن پسر کجاست؟! او Ú†Ù‡ می‌کند؟ او Ú†Ù‡ می‌گوید؟! او Ú†Ù‡ Øسی دارد؟ … Ùˆ من هرچه می‌اندیشم پاسخی نمی‌بینم. اØساس بدی دارم.
Ú†Ù‡ قورباغه‌ی Ùهیمی کامنت قبلی را گذاشته :)) من چون دیدم کامنت خیلی خوبی است دوباره می‌گذارم‌اش این‌جا!
————————————————————-
چند پرسش در معز من وول می‌زند Ùˆ آن هم این‌که آن پسر کجاست؟! او Ú†Ù‡ می‌کند؟ او Ú†Ù‡ می‌گوید؟! او Ú†Ù‡ Øسی دارد؟ … Ùˆ من هرچه می‌اندیشم پاسخی نمی‌بینم. اØساس بدی دارم.
سولوژن جان من ربطی بین خط اول Ú©Ù‡ Ú¯Ùتی پتیشن امضا کنید Ùˆ بعدش Ú©Ù‡ Ú¯Ùتی دلارا بهر Øال مجرم است خیلی پیدا نکردم. منظورت این بوده Ú©Ù‡ با اینکه مجرمه ولی اعدام نباید بشه؟ چون هد٠اصلی پتیشن آزاد شدن دلاراست Ùˆ معتقدن Ú©Ù‡ دلارا بیگناهه.
At last, some one who agrees with me. Thanks for the post. I’m just saying, imagine the woman who got killed was your mother. Would’nt you want justice? Even if not execution, she should at least serve sometimein prison.
خیلی خوشØالم Ú©Ù‡ قاضی نیستم!
هيچ انساني ØÙ‚ نداره ØÙ‚ زندگي رو از هيچ انساني بگيره (Øتي از خودش)ØŒ Ú†Ù‡ به شكل قتل Ùˆ Ú†Ù‡ به شكل اعدام. پرسشي كه پيش مي آد اينه كه اگه انساني از اين اصل سرپيچي كرد Ùˆ ØÙ‚ زندگي رو به عمد از كسي گرÙت آيا باز هم بايد توقع داشته باشه كه اين اصل در موردش رعايت بشه؟
البته نكته جالبي كه لنيوم Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯ اينه كه هيچ ØرÙÙŠ از پسره Ùˆ مجازاتي كه براش در نظر گرÙته شده نشده. البته به نظر من اگه پسره واقعا قتل رو انجام داده باشه Ùˆ دل آرا اعدام بشه اون بايد تا آخر عمرش زجر سنگيني رو تØمل كنه. زجري سنگين تر از اعدام.
من مطمئن نیستم Ú©Ù‡ به همین راØتی Ùˆ بدون تخصص راجع به همچین چیزی بشه نظر داد چون به هر Øال قضیه خیلی پیچیده تر از این ØرÙاست Ùˆ Ú©Ù„ÛŒ دانش Øقوقی Ùˆ قضایی Ù…ÛŒ خواد Ùˆ ملت Ù…ÛŒ رن سال ها درسش رو Ù…ÛŒ خونن. این Ú©Ù‡ من الان بیام بگم آره باید اعدام شه یا نباید اعدام شه مثل این Ù…ÛŒ مونه Ú©Ù‡ یکی یه بیماری کشنده ای مثل سرطان داره Ùˆ یه عده پزشک متخصص نشستن دارن Ùکر Ù…ÛŒ کنن تومور رو Ú†Ù‡ جوری از بین ببرن، بعد من Ú©Ù‡ هیچی از پزشکی نمی Ùهمم بیام بگم نبات داغ بخور خوب Ù…ÛŒ Ø´ÛŒ!
ولی اینکه دیدم تو کامنتا یکی Ú¯Ùته بود Ú©Ù‡ Ùرض کنین مادرتون باشه اونی Ú©Ù‡ کشته شده، من یقین دارم Ú©Ù‡ اگه زبونم لال(!) مادرم هم بود، رضایت Ù…ÛŒ دادم Ùˆ نمی ذاشتم دو تا جوون Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ عرض کنم دو تا بچه کشته بشن. یعنی Øتی اگه یه آدم مسن عقل رس هم بود، خیلی ÙˆØشتناکه Ú©Ù‡ آدم Ùکر کنه تا آخر عمرش Ú©Ù‡ دست اون بوده Ú©Ù‡ یکی زنده بمونه اما اون نذاشته.دیگه Ú†Ù‡ برسه به دو تا نوجوون Ú©Ù‡ ثمره همین جامعه بی سر Ùˆ سامون هستن.
بعد هم Øالا کاری به مساله جرم Ùˆ جنایت Ùˆ قضا ندارم. اما به عنوان یه انسان اینقدر بی رØÙ… نباشیم Ùˆ به همین آسونی نسخه مرگ یه آدم رو نپیچیم. قلب خودمون رو سنگ Ù…ÛŒ کنه Ùˆ واسه خودمون بده.
به صورتک خیالی: صد البته!
به Øمید: من مواÙÙ‚ امضاکردن این طومار هستم، اما آیا نتیجه‌ی نوشته‌های من این‌طوری برداشت می‌شد Ú©Ù‡ باید این را امضا کرد؟
به سان: در این مورد تا جایی Ú©Ù‡ می‌دانم قانون عوض نشده است. تنها قانون نقض شده. Øتی اگر هر دقیقه هم قانون عوض شود، نباید اعتراض کرد آن هم هر دقیقه؟!
به لرد: ممنون لرد! (:
به خانم شین: لط٠کردی تشری٠آوردی! ایام قدیم Ùˆ خاطرات Ùˆ این ØرÙ‌ها! راستی هنوز کتاب‌ای را Ú©Ù‡ به‌ام دادی نخوانده‌ام. در مورد یادداشت‌ات بگویم Ú©Ù‡ من مواÙق‌ام Ú©Ù‡ برای اقوام مقتول (Ùˆ خود مقتول) این ماجرا خیلی سخت است. پاراگرا٠سوم هم در همین باره است. اما الزاما مواÙÙ‚ نیستم Ú©Ù‡ هر دوی این اÙراد را باید کشت تا دندشان نرم شود. در صورت اعدام،‌ تنها گردن‌شان خرد می‌شود.
به بهار: خیلی ممنون! (: می‌خوانم‌اش.
به خسرو بیگی: امیدوارم آن‌ها هم موشکاÙانه نگاه کنند. تجربه‌ی غیرمستقیم من خلا٠این را نشان داده است.
به تولتک: من اعتقاد دارم نباید اهدا٠را با هم خیلی قاطی کرد. اگر نامه می‌نویسیم برای نجات این دختر، وسطش نمی‌توانیم تقاضا کنیم رییس قوه‌ی قضاییه هم عوض شود Ú©Ù‡ نیاز به نامه‌ی دیگری دارد. دلیل‌تان متاسÙانه از نظر من عقلانی نیست. شخص‌ای می‌تواند به همین شیوه خوردن سیب را هم نادرست اعلام کند چون ما هم سیب را به وجود نیاورده‌ایم Ú©Ù‡ Øالا بخواهیم Øیات‌اش را قطع کرده آن را بخوریم (توجه کنید Ú©Ù‡ نمی‌گویم نتیجه‌تان اشتباه است). با این همه با این ایده‌ی Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ با مجازات اعدام در خیلی موارد می‌بایست مخالÙت کرد مواÙق‌ام.
به بالا اÙتادن: می‌توانم بپرسم چرا امضا نکردید؟ نمی‌گویم امضا کنید،‌ اما دانستن دلیل‌اش برای‌ام جالب است.
به تاریخ Ùˆ جغراÙÛŒ: چشم!
به آهو: مساله‌ی سختی است. من نظرم قطعی نیست. اما چرا مواÙق‌اید؟ در واقع این‌گونه بپرسم: مجازات اعدام را در Ú†Ù‡ باÙت‌ای می‌بینید؟ معنای‌اش از نظرتان چیست؟
به سپیدار: اکثر ناهنجاری‌های جامعه مربوط به جرم‌های Ù…Øکوم‌شونده به اعدام نیست. بعید می‌دانم وجود یا عدم وجود اعدام باعث تغییر رÙتار شدیدی بشود. Øتی من باور ندارم با شل Ùˆ سÙت‌کردن قانون تغییر چندانی در میزان هنجارگریزی شاهد باشیم (بماند Ú©Ù‡ هنجار را هم Ú†Ù‡ کس‌ای تعری٠می‌کند). با این‌Øال، این تنها یک Øدس است.
در مورد این‌که نباید قانون را پیچاند هم الزاما مواÙÙ‚ نیستم. چرا؟ اگر قانون بگوید شما لازم است از چادر استÙاده کرده، ØÙ‚ ورود به ادارات دولتی را نداشته Ùˆ بیشینه‌ی مدرک تØصیلی‌تان می‌تواند Ùوق دیپلم باشد، باز هم مواÙق‌اش هستید؟ مرز قانون خوب Ùˆ قانون بد کجا است؟
به لاله: من طومار را امضا کردم نه به این دلیل Ú©Ù‡ دل‌آرا را بی‌گناه Ùˆ معصوم می‌دانم. بلکه مجازات اعدام را برای‌اش نادرست می‌دانم. Ùکر کنم به همین دلیل هم می‌توان درخواست توق٠مجازات اعدام کرد (Ùˆ نه الزاما آزادی) بدون این‌که خیلی نگران واقعیت پشت‌پرده‌ باشیم. دل‌آرا اگر Û±Û· سال‌اش بود، طبق قانون نباید اعدام شود.
به قوری: من نمی‌دانم! Ùکر نکنم وضع او خیلی به‌تر باشد اما Øدس می‌زنم مجازات اعدام در پی‌اش نیست. یک مشکل Ùعالان جنبش زنان در ایران -Ú©Ù‡ پی‌گیر چنین موارد نقض Øقوق بشر هستند- همین است: زن‌زدگی‌شان!
به لنیوم: بله! البته Ú©Ù‡ قورباغه کامنت خوبی گذاشته بود. لطÙا به پاسخ کامنت‌ام به او توجه کنید.
به لیلا: من Ú¯Ùتم اگر دوست داشتید طومار را امضا کنید. در ضمن مجرم بودن با تقاضا برای توق٠اعدام مناÙاتی ندارد، دارد؟ من مخال٠اعدام این Ùرد هستم، اما Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ùˆ را نیز لازم می‌دانم (Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ø² نظرم زندان نیست، اما معادل آزادکردن هم نیست).
به ساناز: تصور بسیار غم‌انگیز و خردکننده‌ای است.
به راØیل: من هم!
به بوگی: چرا یک شخص چنین Øق‌ای ندارد؟
شايد نوشتن اين تکرار باشد اما من طومار را امضا نمي‌کنم
1- به تاثير اين طومارها اعتقاد ندارم
2- چرا نبايد در ايران کسي Ú©Ù‡ قاتل است کشته شود؟ به نظرم اين مجازات در کشوري مانند ايران خيلي منصÙانه است. بعلاوه من به اينکه Ú¯Ùته مي‌شود اين شخص اول با Øساب اينکه زير 18 است، به دروغ اعترا٠کرده قاتل است اعتماد ندارم. به نظر من چنين Ùردي اصلا اين قانون را نمي‌دانسته Ùˆ اگر هم مي‌دانسته در بازجويي پليس ايران اصلا Ùرصت پيدا نمي‌کند به اين Ùکر کند. به نظر پس گرÙتن ØرÙ‌اش بيشتر دروغ مي‌آيد Ùˆ تنها براي پيدا کردن راه Ùرار انجام شده.
ghabele taamogh bod
shadidan
great
چرا جواب من رو ندادین آقای سولوژن؟؟؟
به ندا برای کامنت دوم‌اش: کامنت اول‌تان را Ùراموش نکرده بودم. به سراغ‌اش خواهم آمد.
در سیستم های Øقوقی برای آدم ها سن قانونی تعری٠می کنند. کمتر از آن سن یک بالغ Ù…Øسوب نمی شوی. مشروب نمی توانی بخوری، ØÙ‚ رای نداری Ùˆ… Ùˆ در عین Øال مسئولیت Ú©ÛŒÙری هم مثل شهروندان بالغ نداری. بدیهی است Ú©Ù‡ در یک روزی Ú©Ù‡ آدم وارد (مثلا) 18 سال میشود، تغییر خاصی با روز قبلش نکرده است. Ùکر نمی کنم سیستم عملی دیگری بتوان طراØÛŒ کرد. (لا اقل به ذهن من نمیرسه Ú©Ù‡ البته هیچ جور تخصصی هم ندارم)
منتظرم، اما ترسیدم، خیلی ضایعم نکنید یهو!
hatman ke nabaiad un dokhtar bashe
mitune man bashe
mitune yeki dige bashe!
جناب سولوژن، آيا چنين Øقي داره؟
🙂
Ù…ÛŒ بخشید Ú©Ù‡ من دخالت Ù…ÛŒ کنم، اما آقای boogi من Ùکر Ù…ÛŒ کنم منظور آقای سولوژن از Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† سوال این بوده Ú©Ù‡ با جواب دقیق به این سوال بهتر Ù…ÛŒ تونیم بÙهمیم Ú©Ù‡ چرا با گرÙتن ØÙ‚ زندگی از کسی، این ØÙ‚ از خودش باید گرÙته بشه. در واقع در بطن این ØÙ‚ نداشتن، Ú†ÛŒ هست Ú©Ù‡ ادعا Ù…ÛŒ کنید Ú©Ù‡ ناقض این ØÙ‚ØŒ نباید از این ØÙ‚ خودش برخوردار باشه. نمی دونم منظور آقای سولوژن همین بوده یا نه، اما من هم با تکرار پرسش ایشون دلم Ù…ÛŒ خواد این رو بÙهمم!
وانگهی، داشتم به این Ùکر Ù…ÛŒ کردم Ú©Ù‡ جایی شنیده بودم Ùˆ Ùکر Ù…ÛŒ کنم Ú©Ù‡ منطقی باشه این Ú©Ù‡ یکی از ایرادهای بزرگی Ú©Ù‡ به ØÚ©Ù… اعدام وارد Ù…ÛŒ شه اینه Ú©Ù‡ این ØÚ©Ù… ریسکش بالاست. چون Øتی اگه اØتمال خطا در تشخیص مجرم بودن اÙراد خیلی Ú©Ù… باشه (Ú©Ù‡ در این مورد خاص اتÙاقا خیلی هم بالاست) به خاطر غیر قابل جبران بودن این مجازات Ùˆ بهای زیادی Ú©Ù‡ پرداخته Ù…ÛŒ شه، ریسک بالایی داره. Ùکر Ù…ÛŒ کنم همین به تنهایی برای تلاش برای جلوگیری از اجرای این ØÚ©Ù… برای این دختر کاÙیه. البته راستش من وقتی این طومار را امضا کردم به این موضوع Ùکر نکردم Ùˆ Ùقط همان مساله رØÙ… Ùˆ Ø´Ùقت انسانی مد نظرم بود!
ببخش Ú©Ù‡ Ùرصت ندارم کامنتها را بخونم Ùˆ ممکنه تکراری بگم.
1- ببین جانم، توی جایی Ú©Ù‡ قانون وجود داره Ùˆ Øداقل در Ø³Ø·Ø Ø¯Ø§Ø±Ù‡ قانون اجرا Ù…ÛŒ شه، این کاملاً خنده داره Ú©Ù‡ کسی به مورد اجرای قانون اعتراض کنه. Ù…ÛŒ Ùهمم Ú©Ù‡ Ú¯Ùتی ایران داره زیر معاهده ÛŒ Ùلان Ù…ÛŒ زنه. ولی این به n+1 دلیل برای من معنای واضØÛŒ نداره. ساده ترینش این Ú©Ù‡ توی سیستم قضایی Ùعلی یک همچین چیزی بدون رسوایی انجام نمی شود. در ضمن من مثل Ùاکس نیوز تصور نمی کنم Ú©Ù‡ قضات ایرانی Ùتیش ØÚ©Ù… اعدام صادر کردن دارند.
2- در مورد اصل قصه، سوال کاملا Ù…Øترمیست، Ùˆ Øقوقدانها Ùˆ کریمینالوژیستها سالها توی سرو کله شان زده اند. ته ته ماجرا هم به این ختم Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ چیزی را اصل Ùرض Ú©Ù†ÛŒ. از اومانیسم، ØÚ©Ù… اعدام، Øداقل بدون لطای٠الØیل، در نمی آید. اما هم من Ùˆ هم شما Ù…ÛŒ دانیم Ú©Ù‡ دو تا سه تا Ùرض Ùعلی نظام قوانین در ایران اینهاست Ú©Ù‡
– خدا هست،
– خدا قانون وضع Ù…ÛŒ کند/ کرده.
– این قوانین قابل Ùهم Ùˆ
– واجب الاطاعه هستند.
دوباره مثل همون داستان شد. یا باید نشان داد Ú©Ù‡ این Ùرضها غلط هستند. یا اینکه، آسانتر، نشان داد قانون الهی درست درک نشده. در غیر این صورت منطقاً گمان ندارم بØØ« به سرانجامی برسد، یا نقد درستی باشد. صرÙاً Ù†ÙÙ‚ زدن است. Ú©Ù‡ البته وبلاگ هم سزاوارترین Ù…ØÙ„ برای نق زنیست.
من درست می‌Ùهمم؟ این خانوم Ú¯Ùته من رو Ú©Ù‡ اعدام نمی‌کنن پس من کشتم.
بعدا Ú©Ù‡ دیده اعدامش می‌کنن Ú¯Ùته Øالا Ú©Ù‡ اعدامم می‌کنن من نکشتم؟
اصلا بØØ« در مورد چیه؟ قانون مسخره‌ی یه مشت دزد شده Ùˆ ما هم قراره ازشون دÙاع کنیم؟
این خانوم به قتل اعترا٠کرده Ùˆ Ùکر می‌کنم Øداقل ماجرا اینه Ú©Ù‡ پسره رو نباید اعدام کنن مگر اینکه ثابت بشه قاتل بوده. این Ú©Ù‡ من بگم من قاتلم Ùˆ چند وقت بعد بگم دروغ Ú¯Ùتم آقای X قاتله نشون دهنده‌ی قاتل بودن اون نباشه.
استدلال اون دوستانی که می‌خوان یه آدم ۱۷ ساله رو اعدام کنن چیه دقیقا؟ یعنی می‌گن ما به چه دلیلی اون معاهده‌ رو داریم نقض می‌کنیم؟
به هر Øال Øق‌های زیادی داره از مردم ما گرÙته می‌شه … از آدم Øسابی‌ها نه دزدها … پیشنهاد می‌کنم از هر دزد Ùˆ قاتلی صرÙا به دلیل زن بودن دÙاع نکنین Øتی اگر داره بهش ظلم می‌شه … اول از آدم Øسابی‌ها (اونایی Ú©Ù‡ در راه رساندن خیری به مردم دچار ظلم شدن) دÙاع کنین. اگر تموم شدن بعد برین دنبال آدم ناØسابی‌ها (اونایی Ú©Ù‡ به جامعه ضرر می‌زنن).
کامنت n!MA جالب Ùˆ تأمّل‌برانگیز است: یعنی واقعاً می‌توان متری Ùˆ خط‌کشی پیدا کرد Ùˆ Ú¯Ùت این‌وری‌ها Ù…Ùید اند برای مردم Ùˆ جامعه Ùˆ آن‌وری‌ها زیان‌رسان؟ Ùˆ بعد Ú¯Ùت Ù…Ùیدها در اولویت اند Ùˆ باید اوّل از آن‌ها دÙاع کرد؟ قضیّه کلّاً من را یاد داوری میان این Ú©Ù‡ کدام‌یک – عیسا یا باراباس- باید مصلوب شوند انداخت.
Ù¾.Ù†. راستی، با Ùرض آن‌که هردو، در قتل گناه‌کار شناخته شوند، این Ú©Ù‡ هردو هم با هم اعدام شوند ناممکن است؛ چرا Ú©Ù‡ براساس قوانین اسلامی، دربرابر هر مقتول، بیشینه یک قاتل را می‌توان اعدام کرد. اصلاً یکی از باگ‌های قانون جزای اسلامی هم همین است چون اگر مثلاً Ù‡Ùت Ù†Ùر با Ù‡Ùت چاقو به یک Ù†Ùر بزنند Ùˆ کشته شود، از آن‌جایی Ú©Ù‡ معلوم نیست ضربه‌ی کدام کس علّت تامّه‌ی (=لازم Ùˆ کاÙÛŒ Ù) قتل بوده، هیچ کدام اعدام نمی‌شوند Ùˆ تنها باید دیه بدهند. خلاصه یا یک یکی از این دو اعدام می‌شود Ùˆ یا هیچ‌کدام.
Ù¾.Ù†. راستی‌تر، کسی گمان نبرد یک وقت، Ú©Ù‡ من Øقوق خوانده‌ام ها! شکر خدا از این خبرها نیست.
خانم ندا: يكي از اصولي كه معمولا موجودات زنده در مورد موجودات هم خانواده خودشون رعايت مي كنند Ùˆ خيلي هم به اون پايبند هستند اصل اØترام به زندگي اعضا هم خانواده خودشون هست. البته بعضي موجودات به صورت استثنا اين اصل رو رعايت نمي كنند Ùˆ اون رو نقض مي كنند مثل گرگ ها اونم وقتي كه گرسنه هستند. با Øذ٠اين اصل ما ديگه نمي تونيم شاهد به وجود آمدن كلوني Ùˆ زندگي جمعي باشيم.
در مورد بالا بودن ريسك اعدام هم درسته. اين ايراد وارده. اما در واقعيت بايد چه كار كرد؟
ببينيد باز هم اين پرسش باقي مي مونه. آيا بايد در مورد كسي كه اين قاعده رو رعايت نمي كنه باز هم اون قاعده رو رعايت كرد؟ در پاسخ ما مي بينيم كه از يك طر٠اگه بقيه انسان ها به راØتي به مقابله به مثل راي بدن اين سوال پيش مي آد كه پس Ùرقشون با اون كه خلا٠كرده چيه Ùˆ مي بينيم كه اونا هم دارن قاعده رو نقض مي كنن Ùˆ اگه پاسخشون به عدم مقابله به مثل باشه اين پرسش پيش مي آد كه پس اين Øقي كه از اون انسان مقتول ضايع شده Ú†ÙŠ مي شه؟
ببينين منظور من اينه كه ما نبايد در هر مورد اØساساتي بشيم Ùˆ خيلي زود شروع كنيم به دÙاع از يك طر٠دعوا.
به ندا: مواÙق‌ام Ú©Ù‡ در این زمینه نمی‌توان به راØتی نظر داد. سوال این‌که “آیا اعدام لازم است یا خیر؟” نیاز به مشخص‌شدن کمینه دو چیز دارد:
۱) جای‌گاه انسان در هستی
۲) تاثیر اعدام بر آن جای‌گاه.
از طر٠دیگر اعتقاد ندارم Ú©Ù‡ کس‌ای Ú©Ù‡ Øقوق خوانده است الزاما مناسب‌ترین Ùرد برای پاسخ‌گویی به این دو سوال است. درست مثل مهندسی Ú©Ù‡ به‌ترین Ùرد برای بررسی‌ی تاثیر تکنولوژی بر اجتماع نیست.
من مواÙق‌ام Ú©Ù‡ نباید بی‌رØÙ… بود (اما نظر شخصی است). اما باز هم مواÙق‌ام Ú©Ù‡ سخت است در مورد چنین چیزهایی به طور از پیش نظر دادن. Ú©Ù„ÛŒ سیگنال شروع می‌کند به تØریک در چنین شرایطی Ú©Ù‡ پیش‌بینی‌اش هم نمی‌کردیم.
به رامین: من هم البته اجباری برای امضا نمی‌بینم. تنها یک پیش‌نهاد بود. با این‌Øال دو مورد لازم به ذکر است:
Û±) من بررسی‌ی دقیق نکرده‌ام، اما Øدس می‌زنم در این موارد Øقوقی هم‌بستگی‌ی بالایی بین داد Ùˆ قال اینترنتی Ùˆ آزادی‌ی شخص وجود داشته است. Øال این هم‌بستگی نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ای علی است یا این‌که تنها نشانه‌ای از شانس بالای آزادی‌ی Ùرد است در Øوزه‌ی دانش من نمی‌گنجد.
۲) چه چیزی ایران را ویژه می‌کند؟ به نظرت خیلی غیرمتمدن‌تر از بقیه‌ی کشورها هستیم در این زمینه و خشونت خیلی بیش‌تر است و مهم‌تر این‌که اعدام راه خوب‌ای برای کنترل خشونت است؟
در مورد این شخص من تا جایی Ú©Ù‡ خوانده‌ام می‌توانم نظر بدهم. کاش Ùعالان این پرونده در این بØØ« شرکت می‌کردند Ùˆ نظر مرا تصØÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ø±Ø¯Ù†Ø¯. اما تا جایی Ú©Ù‡ می‌دانم اگر ایران به Ùلان کنوانسیون پیوسته باشد، نباید اÙرادی را Ú©Ù‡ پیش از Û±Û¸ سالگی جرم مستØÙ‚ اعدام انجام داده‌اند اعدام کند Ú†Ù‡ اول دروغ بگویند Ùˆ Ú†Ù‡ نگویند. Ùˆ من تا جایی Ú©Ù‡ می‌دانم ایران به آن کنوانسیون جهانی پیوسته است.
به 0098: ممنون!
به نسیم: سیستم عملی‌ی دیگر؟! شدت‌گیری‌ی بار مسوولیت به طور پیوسته. البته باید بگویم Ú©Ù‡ من با بسیاری از سیستم‌های جزایی مخالÙ‌ام، در نتیجه تÙاوت سن منجر به تÙاوت شدت مجازات به نظرم خیلی گزینه‌ی عالی‌ای نیست. من به تÙاوت نوع بازپروری متناسب با سن معتقدم.
به ندا: ترس ندارد که!
صØبت شما در كليت موضوع درست به نظر مي‌رسه، اما اين قانون اعدام با مثال شما كمي Ùرق داره. هنوز در خيلي از كشورها كه دموكراتم هستن به قول خيليا، Øكم اعدام، دزدي نكردن، آدم نكشتن Ùˆ … وجود داره واجرا مي‌شه.نقض اين قانون همه‌رو تهديد مي‌كنه. شايد تو Ùرانسه لازم نباشه اين Øكم وجود داشته باشه، اما من به چشم خودم در اين مملكت ديدم كه وقتي سÙت Ùˆ سخت مي‌گيرن Ùˆ واقعا مجازاتي وجود داره، مثال gold quest‌ بد نيست، خيلي نرخ رشدش عوض مي‌شه. نه،‌من هنوز اعتقاد دارم كه براي كسي كه جان انساني رو به هر علتي،‌ به‌خاطر عقايد سياسي‌اش، به خاطر عكس‌برداري از ديوار يك زندان، به خاطر شركت در يك Ù…Øقل، به خاطر مقاله نوشتن در روزنامه، به خاطر اينكه از مدل بالاي ماشينش خوشش نمياد،‌به خاطر اينكه Øدس مي‌زنه زنش با يكي ديگه رابطه داره… به هزار دليل ديگه مي‌گيره، بايد مجازاتي درخوروجود داشته باشه.چون مجرمه Ùˆ اين جرم با تنها دزدي يه Ùرق كوچك داره. گيريم همه‌َ اجرا نمي‌شه،‌گيريم خيلياش نشده،‌اما اگه تو ايران Øكم اعدام برداشته بشه، Ùاجعه در انتظار مردم به ندرت آرام خواهد بود. متاسÙانه من اينطور Ùكر مي‌كنم. Ùˆ چون دلايل به نظرم كاÙÙŠ نيستن، ØªØ±Ø¬ÙŠØ Ù…ÙŠâ€ŒØ¯Ù… قضاوتم رو به همين امضا نكردن Ù…Øدود كنم. كاملا ممكنه من كاملا در اشتباه باشم 😉
من خیلی متاسÙÙ… Ú©Ù‡ یک طر٠قضییه Øقوق بشررا کومله ها وتلویزیون کانال جدید گرÙته اند ودم از انسان دوستی Ù…ÛŒ زنند آنهایی Ú©Ù‡ روی تاتار ومغول را سÙید کردهاند ملت ایران همواره شاهد سر بریدنهای انسانهای بیگناه توسط کومله های دیو صÙت بوده اند آنها میگویند میخواهیم Øکومتی مثل Øکومت سوییس در ایران بیاوریم آیا به نظر شما این دیو صÙتان اگر به روی کار بیایند جوی خون راه نمی اندازند چندین هزار سرباز 18 ساله بیگناه را زنده زنده سر بریدنند به دور از انصا٠است Ú©Ù‡ ما Ú©Ù‡ عزیزی را در قتل از دست نداده ایم بیاییم وبگوییم مجازات اعدام باید لغو شود آیا اگر این قضییه برای خانم دانشÙرویا اØدی اتÙاق میاÙتاد همین Øر٠را میزنند مجزات اعدام در کشورهای Ú©Ù‡ Ùرهنگ درست زندگی کردن را دارند لغو است نه برای ملت عصیانگر ایران