دموکراسي امر پيشين نيست!
-دموکراسي روي‌کردي پراگماتيستي به جامعه‌داري است. ايده‌آل نيست، به‌ترين را ارايه نمي‌دهد، اما خيلي‌ها را راضي نگاه مي‌دارد. دموکراسي، روي‌کردي پرÙکشنيستي نيست. بنيان نظري‌ي قوي‌اي هم ندارد (نگاه کنيد به ريچارد رورتي، اولويت دموکراسي بر ÙلسÙÙ‡. خودتان قانع مي‌شويد).
–آيا دموکراسي هد٠است؟ آيا دموکراسي مي‌بايست هد٠باشد؟ بي‌گمان دموکراسي در جهان متمدن (به معناي ضعي٠آن) امروز، هد٠است. کشورها بر سر هم مي‌کوبند تا دموکرات‌تر از ديگران باشند يا به نظر آيند. اما اگر با سوال دوم مواجه شويم، دموکراسي بي‌گمان تنها گزينه براي جامعه‌داري نيست.
–اين‌که Ú†Ù‡ روي‌کردي براي جامعه‌داري به‌تر از ديگري است، به چيزهاي ديگري بستگي دارد. اگر کس‌اي بتواند پاسخ خودبسنده‌اي به اين سوال بدهد، از نظر من دچار مشکل عقلي است. درست به همين دليل، اگر کس‌اي بيايد Ùˆ بگويد “دموکراسي” (يا هر چيز ديگر) به‌ترين روش جامعه‌داري است Ùˆ براي اثبات آن به هيچ چيزي اشاره نکند –بلکه بيايد Ùˆ بگويد دموکراسي خوب است چون نظرات اÙراد بيش‌تري تامين مي‌شود– از نظر من دچار اشتباه شده است.
–چرا چنان شخص‌اي مشکل دارد؟ چون پاسخ‌اي خودبسند –و بدون توجه به ذات(ØŸ) بشر، ذات(ØŸ) جوامع بشري، آرمان‌هاي آن جامعه‌ي خاص، ايدئولوژي‌ي آن‌ها Ùˆ …- به جماعت مورچگان، سوسمارها Ùˆ اتم‌ها گسترش‌پذير است. چرا مورچگان مي‌بايست داراي اختلا٠طبقاتي باشند در Øالي Ú©Ù‡ انسان‌ها –بنا به روايتي- نبايد باشند؟ کس‌اي Ú©Ù‡ توجه نکند اکثر مورچه‌ها باردار نمي‌شوند، نمي‌تواند اين قضيه را توجيه کند.
7 thoughts on “دموکراسي امر پيشين نيست!”
Democracy is the worst form of government except for all the other forms that have been tried. – Winston Churchill
آیا دموکراسی Ù…ÛŒâ€ØªÙˆØ§Ù†Ø¯ هد٠باشد؟ به نظرم معنی نمیâ€Ø¯Ù‡Ø¯. دموکراسی ابزاری است برای رساندن جامعه به آن چیزی Ú©Ù‡ باید. این Ú©Ù‡ چه، بØØ«â€Ø§ÛŒ دیگر Ù…ÛŒâ€Ø·Ù„بد Ùˆ به دیدگاه ما در مورد٠انسان Ùˆ یک چیزهای دیگری ارتباط Ù…ÛŒâ€ÛŒØ§Ø¨Ø¯.
به نادر: چرچيل بد هم Ù†Ú¯Ùته. البته معمولا تÙاوت ÙŠÚ© نظام خوب يا بد در ÙŠÚ©ÙŠ دو مورد جزيي مي‌تواند باشد. مثلا اگر ما تاکنون از پادشاهي خيري نديده‌ايم (مثلا)ØŒ دليلي نمي‌شود Ú©Ù‡ Ùرم ديگري از پادشاهي (مثلا ولايت Ùقيه) بد باشد.
به لرد: پيش از دانستن هد٠که نمي‌توان ابزار را انتخاب کرد. اول بايد دانست ديدگاه‌مان چيست، بعد آمد Ùˆ روش تجويز کرد. مگر اين‌که منبع‌اي Ú©Ù‡ به او ايمان داريم بگويد “از اين ابزار استÙاده Ú©Ù† تا خير ببيني”.
دقیقن ØرÙâ€Ø§Øª درست است. Ùˆ این Ú©Ù‡ دیدگاهâ€Ù…ان نسبت به جامعه چیست، Ùکر Ù…ÛŒ کنم سنگ بنایâ€Ø§Ø´ اقتصاد است. اقتصادی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒâ€Ø®ÙˆØ§Ù‡Ù†Ø¯ مشخص Ù…ÛŒâ€Ú©Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ جور جامعهâ€Ø§ÛŒ Ù…ÛŒâ€Ø®ÙˆØ§Ù‡Ù†Ø¯ØŒ آن نوع روابط قدرت Ùˆ روابط سیاسی را تعیین Ù…ÛŒâ€Ú©Ù†Ø¯ Ùˆ آن هم ابزار لازم را، مثلن دموکراسی را.
به لرد: خب،‌ پس هنوز جواب سوال من داده نشده است. من اعتقاد ندارم نوع اقتصاد شرط آغازکننده‌ي تعيين روابط قدرت باشد (گرچه مهم است)ØŒ اما Ùرض کنيم Ú©Ù‡ باشد. پس از تو مي‌پرسم:‌ Ú†Ù‡ نوع ساختار اقتصادي‌اي منجر به ايجاد دموکراسي (به عنوان وسيله) براي رسيدن به آن نوع خاص٠روابط قدرت (به عنوان هدÙ) مي‌شود؟
در مورد شرط آغازکننده من بيش‌تر تمايل دارم به سمت ايدئولوژي بروم Ú©Ù‡ روابط قدرت را مشروع مي‌کند Ùˆ بعد ببينم Ú†Ù‡ اقتصادي با آن سازگار است. البته ممکن است از Øقيقت دور باشم.
لطÙاً هر دو روی سکه را ببینید! همه به روی سیستم نگاه Ù…ÛŒ کنند. چرا به روی عامل نگاه نمی کنید؟ Ùکر کنم تقصیر این کامپیوتره Ú©Ù‡ Ùازی نیست. Ùرض کنید دارید یک سیستم چند عامله را تست Ù…ÛŒ کنید ولی عاملها طبق قواعدی Ú©Ù‡ شما برایشان تعیین Ù…ÛŒ کنید عمل نمی کنند. شما قوانین رÙتاری عاملها را تغییر Ù…ÛŒ دهید ولی بازهم برنامه تان کار نمی کند. Ù…ÛŒ توانید مدتها در مورد اینکه کدام مجموعه قواعد موجب عملکرد بهتر مجموعه Ù…ÛŒ شه Ùکر خودتان را خسته کنید. ولی من خودم بهتان قول Ù…ÛŒ دهم سیستمتان هیچ وقت کار نخواهد کرد. این خط ___ این هم نشان *
به علي:‌ به نظرم به‌تر است دقيق‌تر اين موضوع را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†ÙŠØ¯. من زياد متوجه ارتباط نوشته‌تان به متن‌ام نشدم. آيا شما اين برداشت را کرده‌ايد Ú©Ù‡ من مي‌خواهم بگويم “چرا دموکراسي‌مان (سيستم) درست کار نمي‌کند؟” در Øالي Ú©Ù‡ شما مي‌خواهيد بگوييد بياييم Ùˆ نگاهي به مردم (عامل) بيندازيم Ùˆ آن‌ها را درست کنيم؟! جدا از اين سوال Ú©Ù‡ آيا اين تجريه‌ي شما معنادار است يا نه، لازم است بگويم من هيچ‌وقت سوال بالا را Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ú©Ø±Ø¯Ù‡â€ŒØ§Ù…. آن‌چه در اين پست Ú¯Ùته‌ام اندکي تÙاوت دارد.