افسار و اختیار

افسار و اختیار

می‌خواستم بروم بخوابم که ناگهان(!) جمله‌ی قصارم آمد:

هیچ‌وقت افسار خودت را به دست کس‌ای نسپار.

اما این جمله خیلی حس بی‌قیدانه‌ای به مخاطب می‌دهد در حالی که من افسارگسیختگی را پیش‌نهاد نمی‌کنم. پس جمله‌ام را به این صورت تعدیل کردم:

هیچ‌وقت افسار خودت را به دست کس‌ای نسپار یا دست‌ کم از افسار کش‌دار استفاده کن.

برای این‌که زبان جمله به ضرب‌المثل نزدیک‌تر شود‌ آن را بدین‌شکل تغییر دادم:

افسار مفسار یک دست، کش و فنر دولا

ولی این همه‌ی حس مرا نمی‌رساند. پس به رباعی (یا حداقل چیزی که من فکر می‌کنم رباعی است!) رو آوردم:

چو افسار دهی بر دیگران دست
مزن بر سر چون بی‌نوا دست

کشد آن را و تو ای پاتیل بد مست
زبون و خار و بی‌کار شوی پست

اما شعر باستانی نتوانست مرا ارضا کنم. احتمالا باز هم مشکل فرم و محتوا و محدودیت فرم پیش آمده:

اسب سفید کم‌رویی را می‌شناسم
که سم‌ها می‌ساید و
و افسارش را
از صبح تا شب
با جاکلیدی خوش‌رنگی به این و آن می‌دهد
اسب سفید کم‌رویی که
فردای‌اش چون خر
در گل می‌ماند
و زمزمه‌کنان با خود می‌گوید
“نگذار بگویم از آن بی‌همه‌چیز بر من Ú†Ù‡ گذشت!”

باید اعتراف کنم که بسیار لذت بردم! در واقع نمی‌دانم دفترهای شعر برای این در می‌آید که خوانندگان لذت ببرند یا این‌که شاعران حظ شخصی‌ ببرند.
اما مشکل این شعر این است که دقیق نیست. محتوایی که در ذهن‌ام داشتم به آن فرم در نمی‌آید. پس بگذار این‌گونه بگویم:

اگر افسارت را به کس‌ای بدهی، قدرت انتخاب‌ات را که مهم‌ترین ویژگی‌ی تو است از دست خواهی داد.

این خیلی دقیق‌تر است و احتمالا واضح‌تر از هر سعی پیشین. اما یک عیب دارد و آن این‌که هنوز با معیارهای درست‌انگاری‌ی من فاصله دارد. این جمله علمی نیست، فلسفی هم -آن‌گونه که من فلسفه را تفسیر می‌کنم.

پس بیایید دقیق‌ت� بگوییم:

اگر اجازه دهی کس‌ای به جای تو انتخاب کند (حال این انتخاب واقعا فرآیندی اختیاری باشد یا تنها تظاهری این‌گونه داشته باشد)، قیدهایی به زندگی‌ی خودت اضافه کرده‌ای که ممکن است باعث شود در مسیری رانده شوی که بیش‌ترین سود ممکن را -در هر معیاری که بگیری- به دست نیاوری. البته در همان زمان‌ای که افسارت را به دیگری می‌سپاری انتخاب‌ای انجام داده‌ای و می‌توانی ادعا کنی که انتخاب‌های بعدی‌ات را به صورت اختیاری به دیگری تفویض کرده‌ای. اگر فرض کنیم واقعا اختیاری مطرح بوده (که فرض می‌کنیم)، این حالت ممکن است و گاهی هیچ ایرادی ندارد. اما هیچ-ایرادی-نداشتن آن مستلزم این است که انتخاب درستی انجام دهی. انتخابی که در آن بدانی انتخاب شخص دیگر همیشه بر انتخاب تو برتری دارد. چنین چیزی -به گمان‌ام- به راحتی دست‌یافتنی نیست. نمی‌دانم استدلال‌ام درست است یا نه، اما برای این‌کار باید بدانی چه چیزهایی برای‌ات �یش خواهد آمد، بدانی عقلانیت تو در وقت آن پیش‌آمدها چگونه انتخاب خواهد کرد و هم‌چنین بدانی عقلانیت او در همان زمان چه انتخابی خواهد کرد و در ضمن بدانی که خوب و بد (برای تو) در همه‌ی آن حالات چیست و با همه‌ی این مقدمات مطمئن شوی که او انتخاب به‌تری برای تو انجام می‌دهد تا خودت. حال اگر تو این همه بدانی، دیگر چه نیازی به کمک‌گیری از او داری؟ به گمان‌ام پاسخ‌ای که می‌توان داد این است که در این حالت به احتمال می‌دانیم که او به طور متوسط به‌تر از ما عمل می‌کند: یعنی هم جای خطا برای انتخاب خود گذاشته‌ایم و هم امکان عمل‌کرد بدتر او.

این است فکر من!

دوشنبه دو ژانویه سنه ۲۰۰۶ میلادی که نمی‌دانم معادل کدام تاریخ خورشیدی‌ی خودمان می‌شود

8 thoughts on “افسار Ùˆ اختیار

  1. جناب شاعر … نه فیلسوف عزیز …. نه دوست گرامی کاملاً با شم� موافقم ….( زیادی کتابی شد) … ایول حرف دل ما بود …

  2. bale bale pas ba hamin tafakore ke modam dar entekhabat sherkat mikony . tafakore khar ro asby ya gosfandy.


    عجب!

  3. “…ممکن است باعث شود در مسيری رانده شوی Ú©Ù‡ بيش‌ترين سود ممکن را -در هر معياری Ú©Ù‡ بگيری- به دست نياوری.”
    ممکن هم است باعث شود در مسيری براندت Ú©Ù‡ بيش‌ترين سود ممکن را به دست بياوری! يا لااقل سود بيش‌تری از حالت “خود-راني”(!!!) به دست آوری.
    به حالت و به مسأله‌ی پيش رو بسته‌گی دارد. و مشخصاً تصميم درست‌(تر) به تمام آن چيزهايی که گفتی. در نهايت فکر نمی‌کنم بتوان به صورت کلی مشخص کرد که بايد افسار خود را در به دست کسی بدهی يا ندهی، يا افسار کش‌دار استفاده کنی. خيلی اوقات تصميم درست يا درست‌تر يا کم‌تر غلط را پس از طی يک زمان مشخص می��توان فهميد.

  4. فکر کنم این بخش مهم‌ای از نوشته‌ام باشد: “در این حالت به احتمال می‌دانیم Ú©Ù‡ او به طور متوسط به‌تر از ما عمل می‌کند: یعنی هم جای خطا برای انتخاب خود گذاشته‌ایم Ùˆ هم امکان عمل‌کرد بدتر او”.
    همان‌طور که گفته‌ای هر چقدر تجربه‌ی بیش‌تری داشته باشیم (یعنی بگذاریم از زمان آغاز ماجرا بیش‌تر بگذرد) شانس درست حدس‌زدن‌مان بالاتر می‌رود.

  5. يک موضوع کوچولو:
    اينکه « … به احتمال مي‌دانيم Ú©Ù‡ او به طور متوسط به‌تر از ما عمل مي‌کند، …»، مي‌خوام بدونم چطور همچين دانستني به دست مي‌آد؟
    فکر مي‌کنم اين احتمال کمي ساده‌انگارانه باشه، يا اينکه اون افسار به دست رو خيلي مقاوم و خيلي خيلي با تجربه بدانيم؛ که جز در اين ‌صورت علاوه بر تاثيري که شما با دادن افسار خود به دست او، مي‌گيريد، او هم با به دست گرفتن افسار شما به دست خود در حال کسب تجربه‌هاي جديدي است.
    افسار‌ و افسار گيري نمايي است از چيزي که من اون رو تاثير متقابل مي‌بينم.

  6. سولوژن همیشه عزیز!
    گفتم شاید بشه اینجوری هم نوشتش:
    براي این که افسارت دست دیگران نیفتد باید افسار نداشته باشی!

  7. به آرماتیل: آن همه شرط داشت که!!!‌ این نتیجه‌گیری در صورت برآوردشدن‌اش بود. وگرنه من هم قبول دارم که افسار به دست دیگران دادن خطرناک است!
    به شبح: اگر نداشته باشی که خیلی خوب است! (:

  8. من کلا با حرفت موافقم فقط صرف تحلیل علمی هم که شده
    1.از تابع هدف شروع کنیم که عملا چند هدفه است تو زندگی آدما پس به این راحتی نمیشه یه سری چیزارو محدودیت حساب کرد.
    2. با فرض محدودیت حساب کردنشون هم میدونم میشه نتیجه گرفت Ú©Ù‡ خوب فضای جستجو محدود تر شده Ùˆ … ولی خوب بعضی وقتا همه زوری Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ زنیم تو مسایل واقعی اینکه زمان حل بیاد پایین Ú©Ù‡ این موضوع هم Ú©Ù…Ú© Ù…ÛŒ کنه
    3. راستی یه سری محدودیت ها اصلا کاری به فضای جستجوی ما ندارند پس به زارشون به حال خودشون باشن

    نتیجه درهم امیخته اخلاقی-علمی
    با درایت افسارمون رو دست اینو اونی بدیم که به این تابع هدف حال بدن، ندادن هم کاری بهش نداشته باشن!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *