سوال‌هایی درباره‌ی هیپوکراسی‌ی عقیدتی
[پیش از خواندن این پست مطمئن باشید Ú©Ù‡ تØمل مذهبی/نامذهبی‌تان به اندازه‌ی کاÙÛŒ است. مطمئن باشید هد٠این پست توهین به هیچ عقیده یا مسلک‌ای نیست. تنها می‌خواهم به یک سری سوال Ùکر کنید Ùˆ نظر دهید.]
یک سوال‌ای از دوستان غیرمذهبی دارم. منظورم به طور خاص کسان‌ای‌ست Ú©Ù‡ در جامعه‌ی ایران بزرگ شده‌اند Ùˆ اØتمالا پدر Ùˆ مادر مسلمان‌ای دارند، اما اینک ایمان‌شان آن‌قدر قوی نیست Ú©Ù‡ خود را مذهبی بدانند. شاید هم اصلا Ú©Ù…ÛŒ ضدمذهب هم باشند Ùˆ انگولک‌کردن٠مذهب خوش‌خوشان‌شان کند (استغÙرالله!).
سوال اول این است: Øتما تا به Øال کاریکاتورهای عیسی Ùˆ موسی یا آدم Ùˆ Øوا [Ùˆ یا موضوع‌های مربوط به مذهب‌های غیر اسلام Ùˆ مذهبیان غیرمسلمان] را بسیار دیده‌اید. درست است؟ نظرتان راجع به آن‌ها چیست؟ بامزه بوده‌اند؟ خندیده‌اید؟ یا این‌که بدتان آمده؟ یا Ú©Ù‡ شاید از نظرتان خیلی لوس بوده‌اند؟ هر Ú†Ù‡ باشد، پاسخ‌تان را به یاد بسپارید.
سوال دوم این است: آیا تا به Øال کاریکاتورهای پیامبر اسلام یا یکی از نزدیکان‌اش [Ùˆ یا موضوع‌های مربوط به مذهب اسلام Ùˆ مسلمانان] را دیده‌اید؟ نظرتان راجع به آن‌ها چیست؟ بامزه بوده‌اند؟ خندیده‌اید؟ یا این‌که توهین‌آمیز بوده‌اند Ùˆ بدتان آمده است؟
سوال آخر Ùˆ اصلی این است: آیا تÙاوت‌ای بین پاسخ‌های‌تان به این دو سوال وجود دارد؟ اگر ندارد Ú©Ù‡ شما را به خیر Ùˆ ما را به سلامت. اما اگر دارد، به نظرتان دلیل تÙاوت‌اش چیست؟ به‌تر بگویم: چرا شمایی Ú©Ù‡ به مذهب‌ای اعتقاد ندارید به اØتمال زیاد Øسابی به کاریکاتورهای عیسی Ùˆ موسی خندیده‌اید ولی کاریکاتورهای مربوط به اسلام برای‌تان گران آمده است؟ آیا شما هیپوکرات‌اید؟!
(راستی اگر مذهبی هستید Ùˆ تا این‌جای نوشته را هم خوانده‌اید،‌ لط٠کنید Ùˆ به همین سوال‌ها Ùکر کنید. اگر پاسخ‌تان به سوال اول با خنده هم‌راه بوده است Ùˆ پاسخ‌تان به سوال دوم با عصبانیت Ùˆ خشم، بگویید چرا مسخره‌کردن پیامبر دین‌های دیگر برای‌تان نه تنها بد Ú©Ù‡ نیست، بلکه بامزه هم هست. آیا شما هیپوکرات‌اید؟!)
[بدیهیات: البته همه مثل هم نیستند! Øتی ممکن است کس‌ای باشد Ú©Ù‡ کاریکاتور موسی قلب‌اش را جریØه‌دار کند ولی کاریکاتورهای اسلامی اتÙاقا شنگول‌اش کند.]
[ادعا-پران: هد٠این پست تایید هیچ چیزی نیست! جان عمه‌تان گیر ندهید! اصلا ما ارادتمند برادران مسلمان هستیم و خواهران مسلمان را هم به چشم خواهری دوست داریم.]
پست مرتبط: آزادی اندیشه با کاریکاتور نمی‌شه (Ùوریه Û²Û°Û°Û¶ – در میانه‌ی قائله کاریکاتورهای دانمارکی)
توضیØ: منظور اولیه‌ی من الزاما تصویر خود پیامبران نبوده است. موضوع‌های مربوط به مذهب Ùˆ مذهبیون نیز مورد نظرم است. [این ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø±Ø§ بعدتر اضاÙÙ‡ کردم.]
30 thoughts on “سوال‌هایی درباره‌ی هیپوکراسی‌ی عقیدتی”
برای من شخصا هر دو کاریکاتورها مسخره هستن و برای من هیجانی ایجاد نمی‌کنن. اگه به من باشه، به کاریکاتورهای phdcomics بیش‌تر از هردوشون می‌خندم. یعنی از طر٠خودم، پیشنهاد می‌کنم هرکس هر کاری خواست بکنه و اگر هم کسی از چیزی خوشش نیومد، خیلی آروم رد بشه و بهش نگاه نکنه.
از طر٠دیگه از اون‌جایی Ú©Ù‡ عمر کوتاهه Ùˆ قراره به همه خوش بگذره، به همه‌ی خواهران Ùˆ برادران پیشنهاد می‌کنم همدیگه رو ناراØت نکنن. اگر کاریکاتوریست چاره‌ای به جز کشیدن کاریکاتور پیامبرها نداره، خوب بکشه. اما اگه می‌تونه به جاش چیز دیگه‌ای بکشه Ùˆ همه خوشØال باشن، خب چرا Ú©Ù‡ نه؟ منظور کلی‌ام اینه Ú©Ù‡ سعی کنیم همدیگه رو اذیت یا ناراØت نکنیم، اما در عین Øال سعی کنیم از هرچیزی ناراØت Ùˆ اذیت هم نشیم.
معادل همین رو می‌شه به سوزوندن پرچم یا Ùرم‌های دیگه‌ی توهین هم تعمیم داد.
منم به نظرم هیچ کدوم خنده‌دار نیست ولی اگه یه مقدار بعضی وقتا از جریان کاریکاتور مسلمونا رو کشیدن ناراØت می‌شم اونم برای اینه Ú©Ù‡ تو این جامعه‌های اینجا تو سر مسلمون‌ها زدن تو سر مظلوم زدنه. اگه تو تو جایی مثل ایران امکانش بود Ùˆ یکی کاریکاتور از اعتقادات مسلمون‌ها می‌کشید شاید Øتی من خوشم هم میومد.
مثل اين Ú©Ù‡ من در دسته‌ی ‘من را به خير Ùˆ شما را به سلامت هستم!’
در جواب هر دو سوال اول Ùˆ دوم، اگر کاريکاتور خوب بوده خنديده‌ام. Ùˆ Ùکر می‌کنم اين نکته‌ی مهم‌ای است. ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ù…:
عموم کاريکاتورهايی Ú©Ù‡ من از Ù…Øمد ديده‌ام، به جنبه‌ی خشونت‌گرايی اسلام Ùˆ مسلمانان پرداخته بودند. Ùˆ اکثرشان هم خيلی خوب کار نشده بودند. دليل‌اش هم به نظرم به خاطر ضع٠اطلاعات کاريکاتوريست‌ها در مورد اسلام به نسبت مسيØيت Ùˆ يهوديت است Ú©Ù‡ نتيجه می‌شود از آن دو تا مضامين به‌تر Ùˆ نغزتری به مغز کاريکاتوريست برسد، ولی در مورد Ù…Øمد نه.
قاعدتن ÙŠÚ© کاريکاتوريست بزرگ‌ شده در کشوری اسلامی کاريکاتور Ù…Øمد را با مضامين هوش‌مندانه‌تری می‌کشد Ú©Ù‡ اثر به‌تری خواهد بود Ùˆ باعث خنده(ÛŒ بيش‌تر) هم می‌شود.
برای مثال کاريکاتورهای مانا نيستانی از وقايع جاری در ايران خيلی موشکاÙانه‌تر از ÙŠÚ© کارتونيست خارجی خواهد بود Ú©Ù‡ Ùقط به مسأله‌ی هسته‌ای آگاه است Ùˆ لذا موضوع چندانی برای پرداختن ندارد. Øال اگر تکنيک کارتونيست خارجی بد هم باشد Ú©Ù‡ متأسÙانه در مورد بسياری از کارتونيست‌های Ù…Øمد اين طور بود، اثر چندان در خوری به وجود نيامده Ú©Ù‡ مبنای مقايسه‌ی منصÙانه‌ای برای جواب سوال سوم تو به دست بدهد.
من به هردوتاشون به اندازه کاÙÛŒ می‌خندم.
اصولن نمی‌Ùهمم چرا یک شخص غیر مذهبی مثل من ممکنه از دیدن کاریکاتور مذهبی بامزه در باره مذاهبی غیر از اسلام بخنده ولی درباره کاریکاتور بامزه درباره اسلام Ùˆ پیامبرش نخنده؟
این نوشته مستقیمن آدمهای غیرمذهبی رو خطاب قرار داده. مگه قراره کسی که به مذهبی اعتقاد نداره به بعضی‌هاش کمی داشته باشه؟
معنی این نوشته رو نمی‌Ùهمم.
سلام
من خودم را آدمی مذهبی Ù…ÛŒ دانم Ùˆ به کاریکاتورهای مذهبی با شخصیتهای غیراسلامی خندیده ام . کارتونهای شخصیتهای مسلمان هم برایم خنده دار است اما کاریکاتور Øضرت Ù…Øمد Ùˆ ائمه را خوش ندارم شاید چون در مذاهب دیگر تصویر کردن صورت پیامبران رایج است Ùˆ در اسلام نیست. برایم این شخصیتها بی تصویرند Ùˆ وقتی کسی در قاب تصویر زندانیشان Ù…ÛŒ کند بی معنی Ù…ÛŒ شوند. انگار دیگر آنی نیستند Ú©Ù‡ مقدس Ù…ÛŒ دانمشان Ùˆ یکی دیگر را دارند به زور قالبم Ù…ÛŒ کنند. باید بگویم جواب روزبه شارلون هم خیلی درست است. تا به Øال کاریکاتوری Ú©Ù‡ به یک شخصیت اسلامی واقعا خنده دار Ùˆ درست Ùˆ درمان پرداخته باشد ندیده ام.
من کارتون عیسی Ù…Ø³ÛŒØ Ù†Ø¯ÛŒØ¯Ù… اما کارتون Ù…Øمد اذیتم میکنه. اما دلیلش مذهبی نیست. دلیلش اینه Ú©Ù‡ اØساس میکنم این روزها یکی کارتون Ù…Øمد میکشه قصدش شوخی Ùˆ طنز نیست. به این قصد میکشه Ú©Ù‡ یه عده یه جا عصبانی بشند, بریزند خیابون, یه کار اØمقانه بکنند Ùˆ بعد اونا برگردند بگن “دیدین تروریستند؟”. از کاریکاتور مذهبی استÙاده سیاسی میشه برای برچسب زنی به مسلمونها با تØریکشون Ùˆ من اذیت میشم.
اما یه چیز دیگه در جواب سئوال تو بگم: دیدن آدم مذهبی Ùˆ شرایط اعتقاد مذهبی در همه Ùرمها منو اذیت میکنه Ùˆ بدم میاد. من توی معبد هندو بدم میاد, وقتی دختر جوون Ú©Ù‡ راهبه شده میبینم بدم میاد, کلیسا میبینم زده میشم, نماز جماعت هم میبینم زده میشم.
پست بسیار جالی بود جناب سولوژن !
در مورد خود ٠من Ú©Ù‡ همان ما را به خیر شما را به سلامت است / Ú†Ù‡ بسا Ú©Ù‡ یک کاریکاتور خوب از Ù…Øمد بسیار بیشتر مرا سر ذوق اورده باشد تا از عیسی Ùˆ موسی اش ! در Ú©Ù„ به هر چیزی Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ Ù…Ùرط جنبه تقدس داده شود Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ Ù…Ùرط تری اØتیاط شود Ú©Ù‡ اصول Ùˆ اØترامش خدشه دار نشود کاریکاتور کردنش Ùˆ کاریکاتور دیدنش بیشتر به دل آدم Ù…ÛŒ چسبد Ùˆ خنده اش بیشتر Ùˆ قهقهه اش بلند تر خواهد بود گویا !
بنده از همین جا Øمایت خودم را از تمامی کاریکاتورست ها Ùˆ کاریکاتورهای ضد دین (Øالا از هر نوعش )اعلام Ù…ÛŒ کنم ! Ùکر کنم خودم هم دچار اندکی اÙراط گرایی شدم !!!!!!!!!!
کاریکاتورش اگر با مزه باشه Ùرقی نداره عیسی یا موسی یا Ù…Øمد یا خود خدا.
کاریکاتور یک نقده یک طنز Ùˆ باید همینطور تÙسیر بشه
به روزبه دانشور: این‌که هر شخص از چه کاریکاتوری خوش‌اش می‌آید مساله‌ای کم و بیش شخصی‌ست. در نتیجه برای‌ام عجیب نیست که از کاریکاتورهای مذهبی خوش‌ات نمی‌آید.
اما زیاد با پیش‌نهاد آرام ردشدن از کنار هر چیزی Ú©Ù‡ خوش‌مان نمی‌آید مواÙÙ‚ نیستم.
اجازه بده مثال‌ای بزنم: ماجراهای رÙتارهای ÙˆØشیانه‌ی کشیشان با بچه‌ها Ùˆ آزار جـنـسی‌ی ایشان به تازگی گندش در آمده. Ú©Ù„ÛŒ هم کاریکاتور طنز در این وسط کشیده شده است. Øدس می‌زنم بخش قابل توجه‌ای از آگاهی‌ی عمومی راجع به این موضوع هم توسط این کاریکاتورها به وجود آمده.
اگر بخواهیم با سیاست آرام ردشدن رÙتار کنیم، خیلی چیزها روز به روز بدتر Ùˆ بدتر می‌شوند چون هیچ‌کس‌ای به هیچ‌جای‌اش نمی‌گیرد Ú©Ù‡ بخواهد نقدی کند در نهایت به تغییری منجر شود.
جور دیگر بگویم: ایده‌ی پلورالیسم عقیدتی/اخلاقی وقتی به Øالت شدیدش تÙسیر می‌شود راجع به این دنیا Øر٠نمی‌زند.
به رویا: ممنون از نظرتان. آیا می‌دانید چرا کاریکاتورهای مذهبی برای‌تان خنده‌دار نیست؟ آیا قداست‌ای برای مذهب قایل‌اید یا این‌که صرÙا Ùکر می‌کنید تا به Øال هیچ کاریکاتوریست‌ای نتوانسته است کاریکاتوری به اندازه‌ی کاÙÛŒ بامزه بکشد؟
به روزبه شارلون: ممنون! به نکته‌ی خیلی جالب‌ای اشاره کردی. طنزنویس یا کاریکاتوریست باید Øسابی با آن موضوع Ùˆ Ùرهنگ اطراÙ‌اش آشنا باشد. کاریکاتوریست‌های خارجی اØتمالا دانش‌شان راجع به اسلام Ù…Øدود است به خشونت مسلمانان Ùˆ Øوریان بهشتی – Ú©Ù‡ خب، موضوعات Ù…Øدودکننده‌ای‌ست.
به سامان: ممنون از پاسخ‌تان. معنای این نوشته روشن است: همه‌ی آدم‌ها Øتی اگر بگویند Ú©Ù‡ به یک باور خاص عقیده دارند، در عمل یک‌سان دنیا را دریاÙت نمی‌کنند Ùˆ در نتیجه یک‌سان هم رÙتار نخواهند کرد. Ùˆ به نظرم با نگاه‌ای به کامنت‌های همین نوشته می‌توانید این موضوع را به راØتی ببینید.
به ساناز: ممنون از پاسخ. با این‌که نمی‌Ùهمم Ú†Ù‡ الزام‌ای دارد Ú©Ù‡ یک شخصیت واقعی بدون تصویر باشد Ùˆ بماند، اما درک می‌کنم Ú©Ù‡ خیلی از اÙراد چنین باوری دارند.
در ضمن این موضوع Ù…Øدود به مسلمانان هم نمی‌شود. به نظرم در یهودیت هم مساله‌ای مشابه داریم.
راستی سوال‌ای دارم:
نقاشی‌ای از کودک‌ای وجود دارد که می‌گویند تصویری از پیامبر اسلام است. چنین نقاشی‌ای را بارها و بارها دیده‌ام. نمی‌دانم شما آن را دیده‌اید یا نه. اما اگر دیده‌اید، نظرتان راجع به آن چیست؟
سوال دیگر: Øالا پیامبر اسلام نه، اما نظرتان راجع به کاریکاتورهای مربوط به مسلمانان چیست؟ آن‌ها را هم توهین‌برانگیز می‌دانید؟
به انار، رها و شین: ممنون از نظرتان. چند ساعت دیگر می‌آیم و پاسخ می‌دهم.
سلام جناب سولوژن
راستش من آن تصویر Ùˆ سایر تصویرها را باور نکردم. گمان کنم این بی تصویری هم خودش سیاستی بوده است Ú©Ù‡ همچنین Øالت ناباوری را در معتقدان پدید بیاورد Ùˆ Øالت تقدس را ذهنی تر کند. یهودیت هم از تصویر کردن خداوند منع کرده است اما Ùکر نکنم از تصویرکردن شخصیتهای دینی منع کرده باشد یا لااقل رÙتار یهودیهای امروز Ú©Ù‡ این را نشان نمی دهد. البته Ù…ÛŒ دانم باید Ú¯Ùت کدام دسته از یهودیان.
راجع به کاریکاتور مسلمانان هم هیچ مشکلی ندارم. به کاریکاتور خوب Øسابی Ù…ÛŒ خندم Ùˆ معتقدم نه تنها خوب Ú©Ù‡ کاملا ضروری است. آدمها باید خودشان را در نگاه دیگران ببینند Ùˆ ضعÙهایشان را درک کنند Ùˆ به خودشان بخندند.
من البته کلا خیلی چیزا Ú©Ù… خنده‌دار به نظرم میایند Ùˆ در Ú©Ù„ از سیستم هجو در هیچ موردی خوشم نمی‌آد. از اونایی خوشم میاد Ú©Ù‡ یه رÙتار یا نکته ظری٠رو Ú¯Ùته باشه Ùˆ شاید در مورد شخصیت‌های مذهبی (منظورم پیامبران Ùˆ ایناست) هم‌چین چیزی Ú©Ù… وجود داره چون معمولا این شخصیت‌ها یه سری استریوتایپ هستند Ùˆ Ùقط همونا هم مسخره می‌شوند برام جالب نیستند. ولی از کاریکاتورها یا جوک‌هایی Ú©Ù‡ راجع به بعضی رÙتارهای ظری٠آدم‌های معتقد به مذهب هست اتÙاقا خوشم میاد.
به انار: نمی‌دانم آیا قصد همه‌ی کارتونیست‌ها همین است یا نه. به هر Øال یکی از Øربه‌های طنزپردازان، تاکید بر نقاط ضع٠موضوع Ùˆ برجسته‌کردن آن است – Ùˆ این کار الزاما با هد٠سیاسی انجام نمی‌شود.
Ùˆ یکی از نقاط ضع٠مسلمانان هم باور به تصویرناپذیری‌ی پیامبر است. Ùˆ یکی از نقاط ضع٠دیگر این است Ú©Ù‡ واکنش‌های‌شان شدید Ùˆ خشن است. الان بسیاری از کاریکارتورهایی Ú©Ù‡ می‌بینم به این دو موضوع می‌پردازند (+ Øوری‌های بهشتی‌ی وعده‌داده‌شده).
Øالا اگر بخواهیم بگوییم هد٠چنین کاری صرÙا سیاسی‌ست به نظرم Ú©Ù…ÛŒ اغراق است.
رها: انشالله تعالی، قربان٠شما بروند کارتونیست‌های غربی و شرقی! (:
به شین: ممنون از نظرتان. قصدم از این نوشته این نیست Ú©Ù‡ کاریکاتور چطور «باید» تÙسیر شود، این است Ú©Ù‡ بپرسم چطوری تÙسیر می‌شود. از همین چند نظر هم می‌بینید Ú©Ù‡ نظرها Ú©Ù… Ùˆ بیش Ùرق دارد.
به ساناز: ممنون از پاسخ مجدد. به نظرم با ØرÙ‌تان مواÙق‌ام. یکی از روش‌های مقدس‌کردن چیزی، مخÙی‌کردن‌اش است. همین خانم «لورا» (ØŸ) در کارتون جزیره‌ی اسرارآمیز مثلا!
جدا از این، اگر خواستید (هر کس‌ای خواست) بگوید تا چند کاریکاتور مربوط به اسلام Ú©Ù‡ پیامبر را هم نمایش نمی‌دهد برای‌اش بÙرستم Ùˆ بعد بخواهم بگویید آیا به نظرتان بامزه بوده است یا خیر.
البته هیچ اصراری ندارم چون درک می‌کنم ممکن است خیلی هم خوش‌آیند نباشند.
به رویا: ممنون از پاسخ‌تان. به هر Øال مانور روی استریوتایپ‌ها یکی از شیوه‌های طنزپردازی است. اما خب، همه از طنز به یک صورت خوش‌شان نمی‌آید.
I probably do not like the second as much, I do -NOT- know why
The reason is probably close to the following observation:
Since I was kid I was told not to mention the name of “God” in toilet, I did not do it then, I do it sometimes now but I do not “like” doing it, even though I am not practicing religion now
If I was anti-religion I would probably work to change this habit, but I am indifferent to religion now
Today I was thinking why when in family guy they show a funny God who does funny things with Jesus and Moses makes me laugh but still I cannot even smile at Mohammad’s cartoons?!! I really don’t know why I am like that, maybe you will find the answer. Please let me know
سولوژن جان چرا میزنی Øالا. من منظورم از اون ” باید” اون چیزیه Ú©Ù‡ تو Ù…Øاوره میگیم.
ضمنا داشتم Ùکر میکردم با اینکه خیلی از ماها با کاریکاتور مشکل داریم ولی جوک برای امامها Ú©Ù… ساخته نشده
البته من جوک برای علی یادم نمیاد اصلا Ùˆ از Ù…Øمد تنها یک جوک شنیدم. شاید کاریکاتور روش خوبی برای ارتباط برقرار کردن نیست
به dead: ممنون از پاسخ‌تان. بله، آدم‌ها شرطی می‌شوند.
به Saman: دلیل‌اش به این مربوط نیست Ú©Ù‡ بین این همه مذهب مختلÙØŒ یکی‌شان را به دیگری ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡ÛŒØŸ! Ùˆ آن وقت شخصیت‌ها Ùˆ مقدسات آن مذهب هم برای‌ات مهم‌تر می‌شود؟
به شین: قصد گستاخی نداشتم (راستی «باید» Ù…Øاوره معنای‌اش چیست؟) این نکته‌ی وجود جوک ولی عدم وجود کاریکاتور برای‌ام جالب بود. ممنون Ú©Ù‡ اشاره کردید.
من نسبت به كاريكاتورهاي مذهبي (ازهرديني) بي تÙاوتم چون اØساس مي كنم تصويرگر قصد عصباني كردن پيروان اون مذهب رو داشته. در مورد اسلام هم چون تمام Ù…Ùاهيم برام ذهنيه وهيچ تصوري از خدا نداشتم همون طور هم هيچ تصوري از پيامبرش نداشتم يعني هميشه يك آدم خيلي معمولي برام بوده , پس تصورات ذهنيه اون تصويرگر برام بي معنيه. همونطوري كه مجسمه هاي Øضرت مريم Ùˆ Øضرت عيسي چشم آبي وبلوند برام بي معناست.
مطمئن نيستم ولي Ùكركنم تو يكي از كتابهاي آقاي Ù…Øمد تقي جعÙري خوندم كه كشيدن كاريكاتور , Ú†Ù‡ مسلمان Ú†Ù‡ غير مسلمان, درست نيست (بگذريم كه الان همه كارها درسته وهيچ كاري تو دسته كارهاي غير اخلاقي قرار نمي گيره!)
به آزاده: ممنون از این‌که Ú¯Ùتید چگونه می‌اندیشیدید. در مورد قصد تصویرگر، این سوال به ذهن‌ام می‌رسد: هد٠یک کاریکاتوریست -Ú†Ù‡ اجتماعی، Ú†Ù‡ سیاسی، Ú†Ù‡ مذهبی Ùˆ Ú†Ù‡ هر سبک دیگری- دقیقا چیست؟ آیا عصبانی‌کردن طرÙ‌داران یک عقیده‌ی خاص است؟ بعید می‌دانم قصد الزاما آن باشد.
من با نظر شما كه هد٠كاريكاتوريست الزاما عصباني كردن اÙراد نيست مواÙقم. يكي از مشخصات كاريكاتور, بزرگ كردن عيب است. چيزي كه از نظر تصويرگر (Ú†Ù‡ عقيدتي, Ú†Ù‡ قياÙÙ‡,…) عيب Ù…Øسوب مي شود Ùˆ سعي مي كند با Øالت تمسخر در تصويري كه مي كشد, ديگران را هم بيشتر به اين عيب آگاه كند.
در مورد مذهب هر انساني ØÙ‚ انتخاب دارد ( Ú†Ù‡ اينكه انتخابش به نظر من Ùˆ شما Ùˆ اون كاريكاتوريست غلط باشد) . پس برجسته كردن Ùˆ تمسخر چيزي كه يك انسان ( Ú†Ù‡ درست , Ú†Ù‡ غلط , چون همه درستي ها هم نسبيه Ùˆ تو مذهب مثل رياضي چيزي قابل اثبات نيست ) باهاش به آرامش رسيده, بنظر من درست نيست.
البته باز هم بنظر من هركس مي تونه هر عقيده اي كه دوست دارد را داشته باشد تا وقتي كه به من نوعي ضرر نرساند!
به آزاده: به نظرم نکته‌ی مهم همین است Ú©Ù‡ شما Ú¯Ùتید: هر کس‌ای می‌تواند هر عقیده‌ای را Ú©Ù‡ دوست دارد تا وقتی Ú©Ù‡ به من (Ùˆ بقیه‌ی انسان‌ها) ضرر نرساند اختیار کند.
موضوع این است Ú©Ù‡ دامنه‌ی بسیاری از عقاید، مخصوصا عقاید مذهبی، Ù…Øدود به خود٠شخص نمی‌شود، بلکه گستره‌اش از خانواده‌ی او شروع شده تا Ú©Ù„ جامعه Ùˆ Øتی کشورهای دیگر را هم می‌پوشاند.
نگاه‌ای به تاریخ مذاهب بیندازید: هر سه مذهب اصلی‌ی ابراهیمی، گستره‌ی اجتماعی نیز دارند. به همین خاطر ما شاهد انواع Ùشارها بر مردم، جنگ‌ها Ùˆ غیره بوده‌ایم.
به همین علت هم که شده، نقد چنین عقایدی واجب است.
ba naghd movafegham vali karikator haii ke shoma madde nazaretoon bood serfan ba tamaskhor ( baz ham migam chizi ke be nazare tasvirgar eib va ghosran hast) nemitoone goroohi ke ba hamoon aghide ehsase aramesh mikonan ro hedayat kone va bishtar be hamoon jang haii ke shoma behesh eshare kardin daaman mizane.
naghde mosbat ke ba dalil va mantegh bashe kheili behtar az karikatori ke faghat poozkhand be labe movafeghan va asabaniate mokhalefan mianjamad, moassere.
merci bekhatere postetoon va nokati ke tahala behesh fekr nakarde boodam
🙂
از بØØ« با شما لذت بردم. باز هم این طرÙ‌ها بیایید. (:
پست جالبی بود برای Ù…ØÚ© زدن خودمان. خودم را مذهبی نمیدانم از دیدن همه جور کاریکاتور مذهبی ای خندیده ام بجز یک مورد. Ùقط زمانی Ú©Ù‡ اسلام یا Ù…Øمد را با تروریسم یکی میکنند ناراØت میشوم. میدانم بسیاری از تروریست ها مسلمانند اما، بیشتر از آن، بسیاری از مسلمانان هم تروریست نیستند. به نظرم شوخی کردن با قوانین اØمقانه ادیان مثل چند همسری در اسلام یا شوخی کردن با معجزاتی Ú©Ù‡ به پیامبران نسبت میدهند باعث روشنگری میشود اما این نوع وصل کردن یک دین به تروریسم به نظرم بیشتر تبلیغاتی است تا روشنگرانه. شاید هم چون رÙتار خشن Ùˆ بی ادبانه غربی ها با مسلمانان یا شهروندان کشورهای مسلمان نشین را (به بهانه تروریسم) دیده ام چنین نظری دارم.
به بهار: ممنون از کامنت‌تان. (:
این پست را قبلا خوانده بودم Ùکر کنم . البته به عنوان مرور وگرنه Øتما کامنت میگذاشتم
الان هم دارم مرور میکنم – میدانید آدم کتاب های مقدس را هرز چند گاهی باید بخواند به خصوص Ú©Ù‡ پیامبرانش اوالعزم باشند – در هر Øال الان Ú©Ù‡ میخواهم کامنت بذارم هیچ مذهبی ندارم اما عاشق پیامبرانم .
Ùرقی هم برایم نمیکند -عیسی – خذر- ابراهیم – یا Ù…Øمد –
اما بی رودرواسی از کاریکاتور Ù…ØÙ…Øد ناراØت میشم اما شاید از کاریکاتور عیسی نه .
دلیلش هم سادس . من اگر تنها لامذهب جامعه ایران باشم 30 سال در کنار قریب به 70 میلیون ایرانی زندگی کردم که دست کم مثلا 30 میلیونشون مذهبی متوسط ضعی٠یا متصب بودن .
و خوب هموطنم بودن .
ظاهرا دوستان مشابه من از این ناراØت میشن Ú©Ù‡ به هموطناشون توهین شده . این یک جور توهین ملیه نه مذهبی …. بگذریم Ú©Ù‡ خنده دارش اینجاست Ú©Ù‡ من اصلا ملی گرا هم نیستم . اما با طبیعت کاری نمیشه کرد .
من با اون دوستم مواÙقم Ú©Ù‡ میگÙت مثل آتیش زدن پرچمه .